تولید محتوا با هوش مصنوعی

انواع ساختار سایت و روش‌های بهینه‌سازی آن برای سئو

 آخرین به‌روزرسانی: 01 آذر 1403

وقتی برای اولین‌بار به دنبال محصولی خاص در یک سایت می‌گردید، چگونه آن را پیدا می‌کنید؟ یا مثلاً اگر می‌خواهید محصولات مشابه آن را هم ببینید، چگونه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید؟ اولین کاری که هر کاربر انجام می‌دهد، استفاده از منوی سایت است؛ جایی که محصولات مختلف دسته‌بندی‌شده و در دسترس مخاطبان قرارگرفته است.

هرچقدر ساختار یک سایت به‌طور اصولی‌تری طراحی‌شده باشد، دسترسی کاربران به محصولات مختلف راحت‌تر خواهد بود و تجربه بهتری از کار با آن خواهند داشت؛ اما چگونه می‌توانید بهترین ساختار را برای یک سایت در نظر بگیرید؟ در این مقاله از جت سئو قرار است به این سؤال پاسخ دهیم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید ساختار سایت چیست و چطور آن را بهینه کنید، با ما همراه باشید.

ساختار سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

برای درک اینکه ساختار سایت چیست، باید به سراغ سازمان‌دهی صفحات، آنالیز سایت و بررسی محتوای سایت بروید. هر سایت شامل محتواهایی در موضوعات مختلف و البته مرتبط به هم دیگر است که در صفحات و پست‌های مختلف سایت منتشرشده‌اند. ساختار سایت به این اشاره دارد که محتواها چگونه گروه‌بندی‌شده، چگونه باهم لینک شده و در معرض دید کاربران قرار می‌گیرند.

درصورتی‌که ساختار سایت خود را به‌درستی طراحی کنید، کاربران به‌راحتی می‌توانند مطالب و صفحات سایت‌تان را پیدا کنند. همچنین گوگل هم بهتر می‌تواند صفحات را ایندکس کند. دسته‌بندی‌های سایت، تگ صفحات، لینک‌های داخلی و منوها ازجمله ابزارهایی هستند که برای بهینه‌سازی ساختار سایت می‌توانید استفاده کنید. بهینه‌سازی ساختار سایت به دلیل موارد زیر اهمیت زیادی برای سئوی سایت دارد:

ساختار سایت به‌عنوان راهنمای گوگل عمل می‌کند

روشی که ساختار سایت بر اساس آن طراحی‌شده، سرنخ‌های خوبی در مورد محل قرارگیری محتواهای مهم سایت به گوگل می‌دهد. همچنین گوگل و دیگر موتورهای جستجو از طریق ساختار سایت می‌توانند موضوع سایت و آنچه که می‌فروشد را بفهمند. ربات‌های گوگل از طریق لینک‌های داخلی و خارجی صفحات مختلف سایت‌ها را خزش می‌کنند، بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند ارتباط صفحات با یکدیگر و موضوع آن‌ها را تشخیص دهند.

رقابت نکردن با محتواهای خودتان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید ساختار سایت را بهینه کنید این است که جلوی رقابت برخی محتواهای سایت‌تان با محتواهای دیگر خودتان را بگیرید. معمولاً هر سایتی محتواهای زیادی در مورد موضوعات مشابه و نزدیک به هم دارد. مثلاً در سایت جت سئو مقالات زیادی در مورد سئو داخلی سایت منتشرشده است که هرکدام به جنبه خاصی از آن پرداخته‌اند. گوگل به‌خودی‌خود نمی‌تواند تشخیص دهد کدام‌یک از این محتواها اهمیت بیشتری دارند، مگر اینکه خودتان به گوگل بگویید.

اگر به گوگل اعلام نکنید کدام مطالب سایت‌تان اهمیت بیشتری دارند، صفحات مختلف سایت شروع به رقابت با یکدیگر می‌کنند تا رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل بگیرند؛ یعنی در داخل سایت خودتان رقابت شکل می‌گیرد. اما راهکار این مشکل ساده است، کافی است به‌وسیله لینک سازی داخلی و ایجاد یک ساختار صحیح، به گوگل بفهمانید کدام مطالب سایت‌تان از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

ایجاد sitelinks در نتایج جستجو

در برخی موارد هنگام نمایش نتایج جستجو گوگل برای برخی سایت‌ها فهرستی از لینک‌های مهم آن را هم نشان می‌دهد. این لینک‌ها که به sitelinks در نتایج جستجو معروف هستند، باعث بالا رفتن نرخ کلیک سایت و مطرح‌شدن برند آن می‌شوند. گوگل sitelinks را برای سایت‌هایی در نظر می‌گیرد که ساختار مناسب و بهینه‌ای داشته باشند.  

بهبود تجربه کاربری سایت

تا اینجا در اهمیت ساختار سایت به بهبود رتبه‌های آن در نتایج جستجوی گوگل پرداختیم؛ اما مزیت‌های ساختار سایت فقط برای گوگل نیست، بلکه کاربران هم از آن سود می‌برند. ساختار سایت خودش را در منوهای آن نشان می‌دهد. هنگامی‌که سایت شما یک ساختار بهینه داشته باشد، کاربران راحت می‌توانند صفحات موردنظر خود را در سایت پیدا کنند و به هر چیزی که می‌خواهند دسترسی داشته باشند. چنین سایتی قطعاً تجربه بهتری برای هر کاربری ایجاد می‌کند. بدین ترتیب شانس تبدیل کاربران به مشتری در سایت شما بیشتر شده، زمان ماندگاری کاربران در آن افزایش می‌یابد و احتمال برگشت آن‌ها هم بیشتر می‌شود. گوگل هم‌چنین سایت‌هایی را بیشتر دوست دارد و رتبه‌های بهتری به آن‌ها می‌دهد.

ساختار سایت چیست


بیشتر بخوانید : سئو صفحه اصلی


انواع ساختار سایت در سئو

پس از بررسی اهمیت استراکچر سایت بد نیست بدانید انواع ساختار سایت چیست. ساختار سایت را به روش‌های مختلفی می‌توان سازمان‌دهی کرد. در ادامه انواع طراحی ساختار سایت را معرفی می‌کنیم:

ساختار سلسله مراتبی

این روش پرکاربردترین ساختار طراحی وب‌سایت است. ساختار سلسله مراتبی به ساختار درختی هم معروف است. این روش از یک صفحه والد و تعدادی صفحات فرزند تشکیل می‌شود. صفحه والد به یک موضوع گسترده می‌پردازد، درحالی‌که صفحات والد به جزئیات بیشتر از جنبه‌های مختلف آن موضوع می‌پردازند. با استفاده از این ساختار و با چیدن درست بردکرامب می توان موجب افزایش لینک جویس (Link Juice) شویم.

ساختار ترتیبی

همان‌طور که از اسم این ساختار مشخص است، محتواهای مختلف به ترتیب و به دنبال یکدیگر قرار می‌گیرند. در این روش کاربر در هر صفحه تنها می‌تواند به صفحه بعدی یا قبلی برود.

ساختار ماتریسی

ساختار ماتریسی در ابتدای شکل‌گیری اینترنت بین سایت‌ها خیلی رایج بود. در این ساختار لینک‌های مرتبط زیادی بین موضوعات مختلف برقرار می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد بین صفحات مختلف گردش کنند.

ساختار پایگاه داده

این روش یک ساختار پویا را برای سایت ایجاد می‌کند. ساختاری که بر اساس عبارت مورد جستجوی کاربران یک ترتیب خاص از صفحات را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

پرکاربردترین ساختار طراحی وب سایت


در جت سئو بیشتر بخوانید:  سئو صفحه درباره ما و نمونه متن درباره ما سایت


چطور یک ساختار سایت بهینه طراحی کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید راه ایجاد بهترین ساختار یک وب‌سایت چیست، در این قسمت مقاله با ما همراه باشید تا روش طراحی ساختار بهینه را در چند قدم بررسی کنیم:

ساختار سایت را قبل از هر کار دیگری طراحی کنید

اگر تصمیم خود را برای طراحی و ساخت سایت گرفته‌اید، همین‌جا بهترین زمان برای طراحی ساختار آن است. حتی قبل از آنکه صفحات سایت را در سیستم مدیریت محتوای خود بسازید بهتر است برای ساختار سایت فکر کرده باشید. این کار را می‌توانید روی یک تخته وایت برد، روی کاغذ یا یک فایل اکسل انجام دهید و مشخص کنید چه صفحاتی باید زیرمجموعه صفحات دیگر باشند. این سلسله‌مراتب را باید به شکلی در نظر بگیرید که هم منطقی باشد و هم دسترسی به صفحات مختلف را ساده کند. در این مرحله چند نکته زیر را حتماً مدنظر قرار دهید:

سلسله‌مراتب سایت را منطقی در نظر بگیرید

لازم نیست این فرایند را خیلی سخت و پیچیده کنید. کافی است سادگی را برای ساختار سایت خود در نظر بگیرید. این کار هم به خودتان، هم به کاربران و هم به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند. برای این منظور باید دسته‌بندی‌های اصلی، منحصربه‌فرد و متمایز از یکدیگر باشند. هر زیر دسته هم باید زیرمجموعه موضوع مرتبط به خود قرار گیرد.

دسته‌بندی‌های اصلی را بین دو تا هفت مورد در نظر بگیرید

توجه داشته باشید همه سایت‌ها مثل دیجی کالا نیستند که دسته‌بندی‌های متعدد داشته باشند. بهتر است تعداد آن‌ها را محدود نگه‌دارید و اگر بیشتر از هفت دسته‌بندی اصلی داشتید، در آن تجدیدنظر کنید.

تعادل را در زیردسته‌ها برقرار کنید

سعی کنید همواره زیرمجموعه‌های دسته‌بندی‌های اصلی تعدادی نزدیک به هم داشته باشند.

URL  ها را بر اساس ساختار سایت بسازید

دومین موردی که در طراحی ساختار قوی برای سایت باید در نظر داشته باشید، طراحی ساختار URL سایت است. برای این کار کافی است همان ساختار سلسله‌مراتب سایت را برای URL ها هم در نظر بگیرید. یعنی URL ها را به شکل زیر طراحی کنید:

زیر دسته/ دسته بندی اصلی/www.example.com

منوهای سایت را بااستفاده از html و css بسازید

در طراحی منوهای سایت همیشه سادگی را مدنظر قرار دهید. برای این منظور کدهای html و css بهترین انتخاب هستند. استفاده از javascript و flash ممکن است در خزش منوها توسط ربات‌های موتور جستجو مشکل ایجاد کند.

عمق منوها را زیاد نکنید

منوهای سایت هم باید از ساختار اولیه‌ای که طراحی کردید، پیروی کنند. در طراحی منوها باید مراقب باشید عمق آن‌ها را زیاد نکنید؛ یعنی صفحات سایت به خصوص صفحات مهم آن در لایه‌های خیلی پایین منوها قرار نگیرند. در حالت بهینه برای رسیدن به هر صفحه نباید بیشتر از سه کلیک روی منوها نیاز باشد.

منوهای اصلی را در هدر سایت قرار دهید

در طراحی سایت از هدری استفاده کنید که امکان قرار دادن منوهای اصلی سایت در آن وجود داشته باشد. قرار دادن منوهایی بیشتر از دسته‌بندی‌های اصلی در هدر نه تنها ضروری نیست بلکه آزاردهنده است.

لینک‌سازی داخلی بین صفحات را فراموش نکنید

لینک‌های داخلی برای ساختار سایت مثل گوشت‌هایی هستند که در ساختار استخوان‌های بدن شکل گرفته‌اند. لینک‌های داخلی نه تنها به کاربران کمک می‌کنند در صفحات مختلف سایت شما بگردند، بلکه ساختار آن را برای خزنده‌های موتور جستجو مشخص کرده و اعتبار صفحات را بین یکدیگر منتقل می‌کنند. البته برای لینک سازی داخلی خیلی آن را پیچیده نکنید؛ کافی است برای هر صفحه تعدادی لینک به صفحات دیگر در نظر بگیرید، به صورتی که در نهایت همه صفحات به همدیگر مرتبط باشند.

فاوآیکون را فراموش نکنید

کارایی خوب سایت ارتباط مستقیم با رتبه آن در موتورهای جستجو دارد. وقتی یک آیکون در کنار عنوان وب‌سایت، تب‌های مرورگر یا تاریخچه داشته باشید به کاربر کمک خواهید کرد تا بدون فوت وقت، از میان تب‌های باز شده سایت را شناسایی کند و این نقشی هرچند ناچیز اما مثبت در سئو خواهد داشت. ئیشنهاد می کنیم مقاله favicon چیست؟ را دنبال کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به تفصیل شرح دهیم که ساختار سایت چیست و چگونه می‌توانید آن را بهینه کنید. بهینه‌سازی ساختار سایت از مسائل مهم سئو است که هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران سایت کمک می‌کند. در یک ساختار بهینه همه محصولات یا موضوعات محتواهای سایت به راحتی با کمتر از سه کلیک در اختیار کاربران قرار دارد. در صورتی که ساختار وب سایت بهینه نباشد، کاربران زیادی نمی‌توانند سایت شما را تحمل کرده و سریع آن را ترک می‌کنند.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید