با گوگل دیسکاور میتوانید در تلفن هوشمند خودتان مطالب موردعلاقهتان، مانند اطلاعات ورزشی یا اخبار را بدون جستجو برای آنها دریافت کنید. دیسکاور یک فید است که در سیستمعاملهای اندروید و IOS و در صفحه اصلی Google.com نمایش داده میشود. کاربران میتوانند فیدهای خود را شخصیسازی کنند تا محتوای موردعلاقه خودشان را ببینند. برخلاف تبلیغات جستجوی گوگل، افراد برای نمایش این تبلیغات نیازی به واردکردن عبارت جستجو ندارند. گوگل بر اساس فعالیت و جستجوهای قبلی کاربران محتوای دیسکاور را به آنها نمایش میدهد.
در حقیقت، گوگل به دنبال این است که با ارائه و بهبود دیسکاور، در حوزه کشف محتوا، رقیب و جایگزین شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک شود. هرچه زمان کمتری در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام صرف شود، پول کمتری هم صرف تبلیغ در این پلتفرمها میشود که این به نفع گوگل خواهد بود. البته گوگل یک امتیاز بزرگ برای نمایش محتوای مرتبط و موردعلاقه به کاربران خود دارد و آن هم دسترسی به دادهها و سابقه جستجوی کاربران است. درحالیکه شبکههای اجتماعی برای سنجش محتوای خود نیازمند بررسی معیارهای تعاملی هستند.
ویژگی دیسکاور برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد که Google Now نام داشت. ایده اولیه Google Now این بود که کاربران بدون واردکردن عبارتی، محتوای موردعلاقه خود را مشاهده کنند. بعدها گوگل این ویژگی را حذف و به Snapshot دستیار گوگل منتقل کرد. درنهایت در سال 2018، گوگل نام و جایگاه جدیدی برای این ویژگی تعریف کرد که اکنون بهعنوان Google Discover میشناسیم.
محتواهایی که در گوگل دیسکاور مشاهده میکنید برای شما شخصیسازی شده است. به این صورت که گوگل از سوابق جستجوی شما و اطلاعات ثبتشده در مرورگر شما استفاده میکند و این مطالب را به شما نمایش میدهد. این اطلاعات میتوانند شامل وبسایتهایی که به آنها مراجعه کردید، ویدیوهای یوتیوب، عبارتهای جستجو شده و موارد دیگر باشد. همچنین با توجه به میزان علاقه شما به تماشای ویدیو یا تصاویر و همینطور موقعیت مکانی شما، محتوای نمایش داده شده میتواند متفاوت باشد. بااینحال ممکن است گاهی مطالبی را ببینید که موردعلاقه شما نباشند. در این صورت میتوانید با انتخاب یکی از گزینههای Not Interested به گوگل، علایق و ترجیحات خود را اعلام کنید. گزینههای این لیست شامل موارد زیر هستند:
- Not Interested in this: این گزینه به گوگل نشان میدهد شما به این مطلب علاقهای ندارید.
- "Not Interested in "Keyword: این گزینه به گوگل نشان میدهد به مطالبی که حاوی کلمات کلیدی این مطلب هستند علاقهای ندارید.
- "Don't show content from "Website: این گزینه بیانگر این است که از این سایت نمیخواهید مطلبی در دیسکاور خود مشاهده کنید.
- "Don't show content in "language: با انتخاب این گزینه محتواهای نوشته شده در یک زبان خاص مانند فارسی را از دیسکاور خود حذف میکنید. برای زبان انگلیسی این امکان وجود ندارد.
انواع محتوا در گوگل دیسکاور
محتواهای نمایش داده شده در گوگل دیسکاور را میتوان به سه دسته تقسیمبندی کرد:
- محتوای خبری: اتفاقاتی که در زمان حال رخ میدهند و مرتبط با موضوعات موردعلاقه کاربر هستند.
- محتوای ترند: اطلاعات و حواشی مرتبط با یک موضوع پرجستجو در یک بازه زمانی مانند یک فیلم پرفروش یا یک بازی کامپیوتری یا یک شخص معروف.
- محتوای همیشه سبز: این نوع محتوا بهواسطه عمومیت زیادی که دارند همیشه قابلیت جستجو شدن دارند و به همین دلیل میتوانند در فید شما نمایش داده شوند.
همچنین دیسکاور محدود به یک یا دو نوع فرمت محتوایی نیست. انواع محتوایی که در فید دیسکاور قابل نمایش هستند عبارتاند از:
- اخبار
- مقالات و وبلاگها
- ویدیو
- نتایج زنده ورزشی و رویدادهای مختلف
- تبلیغات
تاثیر گوگل دیسکاور در بالا رفتن ترافیک سایت
گوگل دیسکاور یکی از جدیدترین ابزارهای کشف محتواست که میتواند انقلابی در حوزه مصرف اطلاعات ایجاد کند. دیسکاور از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار پیشرفتهای برای نمایش مقالات، ویدیوها و محتواهای مرتبط و بر اساس علاقه کاربران استفاده میکند و مدام در حال دقیقتر شدن است.
این بدان معناست که کاربر، در اکثر مواقع محتوای مرتبط با سلیقه خود را مشاهده میکند که این به معنی افزایش ترافیک سایتی است که محتوا را تولید کرده. اگرچه دیسکاور از سئو سایت و سرچ گوگل جداست اما به همراه بازاریابی محتوا و استراتژی به شرط آنالیز سایت و اجرای درست، میتواند برای وبسایتها یک فرصت بسیار خوب جهت جذب کاربر فراهم کند.
همچنین گوگل دیسکاور برای برندها و کسبوکارها میتواند ابزاری قدرتمند، جهت دستیابی به مشتریان بالقوه آنها باشد. دیسکاور به کسبوکارها این امکان را میدهد که با تولید محتوای کاربرپسند، بهصورت رایگان محتوای خود را در معرض دید کاربرانی که به آن علاقه دارند، قرار دهند. علاوه بر این، دیسکاور این فرصت را به کسبوکارها میدهد که آگاهی از برند (Brand Awareness) را نزد مشتریان بالقوه خود ایجاد کنند که درنهایت باعث افزایش فروش و در مراحل بعدی باعث وفاداری مشتری میشود.
درنهایت اینطور میتوان گفت که دیسکاور یکی از بهترین ابزارها برای شروع سفر مشتری است که اگر بهدرستی اجرا شود و ادامه یابد میتواند باعث جذب کاربر به سایت، خرید و وادارسازی وی شود.
تاثیر گوگل دیسکاور در سئو سایت
اکثر کسبوکارها از اهمیت سئو و تولید محتوا اطلاع دارند اما بسیاری از آنها به اندازه کافی روی گوگل دیسکاور تمرکز نمیکنند. گوگل دیسکاور به این دلیل برای سئوی سایت مهم است که بر اساس سابقه سرچ کاربر، محتوای فید را برای او به نمایش میگذارد و به کاربر مطالبی را نمایش میدهد که دوست دارد ببیند.
همچنین دیسکاور یکی از بخشهای مهم استراتژی محتوایی وبسایت شما را تشکیل میدهد، زیرا با توجه به آمارهای آن در سرچ کنسول میتوانید عملکرد محتوای خود را مشاهده کنید، تحلیل کنید و آن را بهینه کنید و درنهایت در سرچهای کلمات کلیدی مرتبط رتبه بندی سایت بهبود می یابد.
چگونه محتواهای سایتمان را وارد Google Discover کنیم؟
اگر محتوای شما ایندکس شده باشد و با قوانین محتوایی گوگل دیسکاور مطابقت داشته باشد، بهطور خودکار واجد شرایط ظاهر شدن در دیسکاور است. هیچ برچسب خاصی یا structure data موردنیاز نیست. به این نکته توجه داشته باشید که داشتن شرایط حضور در گوگل تضمینی برای ظاهر شدن در آن نیست.
قوانین محتوایی گوگل به این صورت است که محتوای شما نباید شامل موارد زیر باشد:
- اخبار تحریفشده
- محتوای پزشکی غیرمعتبر
- محتوای صریح جنسی
- محتوای تروریستی
- محتوای مروج خشونت
- محتوای شامل کلمات رکیک
- محتوایی که در آن تبلیغ از اصل محتوا بیشتر باشد
- محتوای مرتبط با انتخابات سیاسی بر اساس اطلاعات نادرست و غیرمعتبر
برای افزایش احتمال نمایش محتوای شما در گوگل دیسکاور، موارد زیر را توصیه میکنیم:
- از عناوینی برای صفحات محتوایی استفاده کنید که مفهوم محتوای شما را با صراحت بیان کند.
- از تصاویر جذاب و باکیفیت در محتوا استفاده کنید. مخصوصا تصاویر با ابعاد بزرگ، شانس بیشتری برای ورود به دیسکاور دارند. عرض این تصاویر باید حداقل 1200 پیکسل باشد.
- از ویدیو استفاده کنید. میزان تاثیر ویدیو در حال حاضر بسیار بالاست و میتواند برای کاربران جذاب باشد.
- از هرگونه روشی برای تعامل مصنوعی کاربر خودداری کنید. روشهایی مانند اغراق در عنوان، اسنیپت و تصاویر و همچنین ننوشتن اطلاعات موردنیاز برای فهم محتوا در صفحه دیسکاور.
- محتوایی ارائه دهید که موردعلاقه کاربرانتان باشد و داستانسرایی خوبی داشته باشد.
- محتوای مرتبط با مسائل روز که سرچ بالایی دارند بنویسید.
- محتوای همیشه سبز را جدی بگیرید. این نوع محتوا تاریخ انقضا نداشته و میتواند تا مدتها برای شما ترافیک ایجاد کند.
- سایت خود را برای تلفنهای همراه بهینه کنید.
- زمان بارگذاری (Load Time) وبسایت خود را تا حد ممکن کاهش دهید.
گوگل دیسکاور چگونه کار میکند؟
معیار اصلی پیشنهاد محتوا در گوگل دیسکاور، سابقه جستجوهای شماست. همچنین گوگل از دادههایی استفاده میکند که در حساب گوگل شما ذخیره شده است. این دادهها بر اساس تنظیماتی است که میتوانید تغییر دهید و یا فعال یا غیرفعال کنید. این تنظیمات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- فعالیتهای اپلیکیشن و وبسایت
- اطلاعات اپلیکیشنهای دستگاه
- اطلاعات تماس دستگاه
- نتایج جستجوها
- سابقه موقعیت مکانی دستگاه
- تنظیمات موقعیت مکانی
توجه داشته باشید که بعضی از پیشنهادهای گوگل دیسکاور بر اساس موقعیت مکانی منزل شماست. اگر موقعیت مکانی منزل شما قابلدسترسی نباشد، به سراغ منابع دیگر مانند آدرس IP شما میرود.
کاربرد گزینه Follow در گوگل دیسکاور
گزینه فالو این امکان را به کاربران میدهد که یک وبسایت را دنبال کنند و آخرین بهروزرسانیها را از آن وبسایت در قسمت Following در دیسکاور مرورگر کروم خود ببینند. در حال حاضر این گزینه برای کاربران انگلیسی زبان کشور آمریکا که از تلفنهای هوشمند اندرویدی استفاده میکنند، در دسترس است.
ترافیک گوگل دیسکاور سایت خود را از کجا مشاهده کنیم؟
اگر بر روی وبسایت خود سرچ کنسول گوگل را راهاندازی کرده باشید به کمک این ابزار میتوانید میزان ترافیک گوگل دیسکاور خود را مشاهده کنید. درصورتیکه بازدید محتوای وبسایت شما از گوگل دیسکاور به یک میزان حداقلی رسیده باشد بخشی را در سرچ کنسول مشاهده خواهید کرد که نتایج نمایش محتوای شما در دیسکاور را نشان میدهد. نتایج این قسمت مانند گزارش نتایج جستجو است یعنی تعداد کل کلیکها، نمایشها، CTR و لیست صفحات نمایش داده شده در دیسکاور را نمایش میدهد.
اگر این بخش را در سرچ کنسول خود مشاهده نکردید به این معنی ست که بازدید محتوای شما در گوگل دیسکاور صفر یا بسیار کم بوده. در این صورت ناامید نشوید به تولید محتوا با رعایت اصول ذکر شده ادامه دهید.
جمعبندی
ورود به گوگل دیسکاور نهتنها به کاربران کمک میکند تا سریعتر به محتوای مورد علاقه خودشان دسترسی داشته باشند، بلکه باعث میشود تا در سئو هم نتایج بهتری بگیرید. اما رسیدن به دیسکاور خیلی هم راحت نیست و باید نکات مهمی را رعایت کنید که در این مطلب به آنها پرداختیم.
اگر به دنبال آنالیز سئو سایت خود هستید پیشنهاد میکنیم از جت سئو استفاده کنید. جت سئو یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید.