- آموزش ریدایرکت 301 و روش استفاده از آن
- بازاریابی محتوا چیست؟ | مزایا + مراحل اجرای Content Marketing
- الگوریتم کبوتر چیست و چه تاثیری در نتایج جستجوی محلی دارد؟
- بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ ؛ تکنیکها + نمونههای موفق
- معرفی 5 مورد از بهترین افزونههای بهینهسازی تصاویر در وردپرس
- مزرعه لینک یا Link Farm چیست؟
با گسترش روزافزون فضای دیجیتال و اهمیت بیشتر سئو در جذب ترافیک و بهبود رتبه سایتها در موتورهای جستجو، استفاده از بهترین ابزارهای سئو در سال 2024 بسیار حائز اهمیت است. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با تحلیل دقیق و شناسایی دقیقِ نقاط قوت و ضعف سایت، میتوانند بهبود رتبهبندی و نمایش بهینه صفحات را در نتایج جستجو تضمین کنند.
ابزارهای سئوی مختلف با قابلیتها و خصوصیات منحصر به فرد خود، به کسب و کارها کمک میکنند تا علاوه بر آنالیز سایت به صورت دقیق، استراتژیهای هدفمندی برای بهینهسازی محتوا، لینک سازی، جستجوی کلمات کلیدی و تحلیل رقبای خود تدوین کنند.
ابزار سئو چیست؟
ابزار سئو به ابزارهایی گفته میشود که در اقداماتی نظیرِ تحقیق کلمات کلیدی، بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل، یافتن مشکلات فنی سایت و تحلیل رقبا به شما کمک میکنند. هر ابزار ممکن است یکی از این موارد یا مجموعهای از آنها را در خود داشته باشد. در ادامه به معرفی ابزارهایی میپردازیم که در بخشهای مختلفِ سئو میتوانند به شما کمک کنند، با ادامه مقاله همراه باشید.
معرفی بهترین ابزارهای سئو در سال 2024
ابزارهای بسیاری برای بررسی سایت، تحقیق کلمات کلیدی و موارد دیگر وجود دارند که برخی رایگان هستند و برخی نیاز به تهیه اشتراک دارند. در ادامه به معرفی بهترین ابزار سئو و بررسی جداگانه هر یک از این ابزارهای میپردازیم.
گوگل سرچ کنسول
گوگل سرچ کنسول یک ابزار تحلیل وب است که توسط گوگل ارائه میشود. این ابزار به وبمستران و صاحبان وبسایتها کمک میکند تا بتوانند عملکرد سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنند. با استفاده از سرچ کنسول، شما قادر خواهید بود به طور دقیق نحوه نمایش صفحات وب خود در نتایج جستجو را بررسی کنید، آمار بازدید سایت خود را مشاهده کنید و همچنین خطاهای فنی را شناسایی و رفع کنید.
با استفاده از سرچ کنسول، میتوانید نمودارها و آمارهای مربوط به تعداد کلیکها، نمایش صفحات سایت در نتایج جستجو و رتبه کلیدواژههای مورد استفاده در سایت خود را بررسی کنید. سرچ کنسول گزارشهای متعدد و متنوعی دارد که هر متخصص سئو و صاحب کسب و کاری باید کار کردن با این ابزار را بلد باشد.
جت سئو
جت سئو اولین ابزار سئوی ایرانی است که به صورت کاملا جامع و دقیق میتواند در تمام بخشهای مربوط به سئو، شما را همراهی کند. شما میتوانید بدون تهیه اشتراک 7 روز به صورت کاملا رایگان از امکانات پیشرفته این ابزار استفاده کنید. استفاده از جت سئو کاربران و صاحبان کسب و کارها را از بکارگیری ابزارهای خارجی که نیاز به پرداخت دلاری دارند، بی نیاز میکند. با استفاده از تحلیلها و پیشنهادهایی که جت سئو به شما میدهد میتوانید یک استراتژی جامع برای رشد سایت خود در نتایج موتورهای جستجو ایجاد کنید.
بخشهای مختلف ابزار جت سئو:
- تحقیق کلمات کلیدی
- واژه گستر
- ساختار محتوا
- شکاف کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی URL
- رتبه کلمات کلیدی
- تحلیل رقبا
- بک لینک رقبا
- دیده بان رقبا
- کلمات کلیدی رقبا
- صفحات برتر رقبا
- خطاهای فنی
- خطاهای محتوایی
- تحلیل صفحه
همچنین جت سئو یک اکستنشن سئو برای گوگل کروم و سایر مرورگرها دارد که به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد. از جمله امکانات افزونه جت سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بررسی تگ متای عنوان، توضیحات، تگ کنونیکال
- بررسی وضعیت هدینگها و ترتیب نمایششان در صفحه
- نمایش تولبار در صفحه نتایج گوگل
- بررسی وضعیت عکسهای موجود در صفحه و خصوصیت alt مربوط به آنها
- مشاهده تعداد کل لینکهای موجود در یک صفحه
- نمایش وضعیت لینکها (follow, nofollow, ugc, sponsored)
- گزارش ریدایرکت آدرسها
- مشاهده گزارشهای page speed، crux یا Lighthouse
- تحلیل و گزارش عملکرد یک صفحه
- نمایش تغییرات و وضعیت آپدیتهای گوگل تحت عنوان آب و هوای گوگل
- بررسی دستورهای موجود در فایل robots.txt
ماز MOZ
سایت Moz یکی از معروفترین سایتها برای آنالیز و تحلیل سئو است که به شما در بهبود جایگاه سایتتان در موتورهای جستجو کمک میکند. Moz Pro یا نسخه حرفهای سایت ماز، بستهای کامل است که به شما این امکان را میدهد تا جایگاه خود را مدیریت و بررسی کنید. همچنین با استفاده از Moz pro میتوانید به راحتی کلمات کلیدی را جستجو کنید، لینکها را ارزیابی کنید، مشکلات تکنیکال سئویی وبسایتتان را برطرف کنید، صفحات خود را بهینه کنید و از عملکردتان گزارش بگیرید.
بخشهای مختلف ابزار ماز:
- Keyword Explorer
- Link Explorer
- On-demand Crawl
- Moz Local
- Competitive Research
- Rank Checker
- Mozbar
اسکریمینگ فراگ Screaming frog
اسکریمینگ فراگ یک نرم افزار است که بر روی سیستم عاملهای مختلف از جمله ویندوز، لینوکس و مک قابل استفاده است. با نصب کردن این نرم افزار بر روی سیستم عامل خود میتوانید اکثر موارد مربوط به سئوی داخلی و سئوی تکنیکال سایت خود را بررسی کنید. در واقع اسکریمینگ فراگ همانند رباتهای گوگل صفحات سایت شما را خزش میکند و یک گزارش کامل از وضعیت فعلی سایت شما ارائه میدهد.
بخشهای مختلف ابزار اسکریمینگ فراگ:
- بررسی تگ تایتل صفحات
- بررسی تگهای هدینگ صفحات
- بررسی تگ کنونیکال صفحات
- بررسی ریدایرکتها
- مشاهده لینکهای ورودی و خروجی هر صفحه
- بررسی Status code صفحات
- بررسی قابل ایندکس بودن یا نبودن صفحات
- مشاهده تعداد کلمات هر صفحه
- بررسی وضعیت رندرینگ جاوااسکریپت
کِی دبلیو فایندر KWfinder
تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین مراحل سئو است. با تحقیق کلمات کلیدی، میتوانید کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای خود شناسایی کنید. این کلمات کلیدی باید مرتبط با موضوع محتوای شما باشند و همچنین از جستجوی بالایی برخوردار باشند. سایت KWFinder یکی از ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی است که به شما در یافتن کلیدواژه های کم رقابت و با حجم جستجوی بالا کمک می کند. شما با بهینه سازی سایت خود برای این کلیدواژه های ارزشمند می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
بخشهای مختلف ابزار KWfinder:
- Related Keywords
- Autocomplete
- Questions
برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره این ابزار مقاله «KWfinder چیست» را بخوانید.
سمراش SEMrush
سمراش SEMrush یک پلتفرم بازاریابی آنلاین همهکاره است که به بازاریابان کمک میکند تا حضور خود را در فضای آنلاین تقویت کنند. این پلتفرم طیف گستردهای از ابزارها و خدمات را ارائه میدهد که میتوانند به شما در زمینههای زیر کمک کنند:
- سئو SEO: ابزارهای قدرتمندی برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل بکلینک، و نظارت بر رتبهبندی سایت ارائه میدهد.
- PPC (پرداخت به ازای کلیک): SEMrush ابزارهایی برای مدیریت کمپینهای PPC، ردیابی نتایج، و بهینهسازی بودجه ارائه میدهد.
- تحقیق کلمات کلیدی: SEMrush ابزارهایی برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط، ارزیابی رقابت، و پیشبینی حجم جستجوی کلمات کلیدی ارائه میدهد.
بخشهای مختلف ابزار Semrush:
- Traffic Analytics
- Organic Research
- Keyword Gap
- Backlink Gap
- Site Audit
اچرفز Ahrefs
Ahrefs یکی از محبوبترین ابزارهای سئو است که به سئوکاران کمک میکند تا وضعیت سئو سایت خود را بررسی کنند و مشکلات احتمالی را شناسایی و رفع کنند. این ابزار طیف گستردهای از امکانات را ارائه میدهد که میتواند به شما در زمینههای زیر کمک کند:
- تحلیل سایت: میتواند به شما کمک کند تا اطلاعات کلیدی در مورد سایت خود مانند رتبهبندی کلمات کلیدی، بک لینکها و موارد فنی را مشاهده کنید.
- تحقیق کلمات کلیدی: میتواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود را شناسایی کنید و میزان جستجوی آنها را تخمین بزنید.
- تحلیل بک لینکها: میتواند به شما کمک کند تا بک لینکهای سایت خود را شناسایی کنید و کیفیت آنها را ارزیابی کنید.
بخشهای مختلف ابزار Ahrefs:
- Backlink Profile
- Organic Research
- Site Audit
- Ahrefs webmaster tools
- Rank Tracker
- Keyword Generator
برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره این ابزار مقاله «Ahrefs چیست» را بخوانید.
سیمیلار وب Similarweb
سیمیلار وب یکی از بهترین ابزارهای سئو است که در سال 2007 به وجود آمد. هدف این سایت دنبال کردن و تحلیل چگونگی عملکرد سایتها و رتبهبندیشان در مقابل دیگر سایتهای فعال در آن حوزه است. همچنین یک سرویس تحلیل ترافیک سایت است که دادههایی دربارۀ تعداد بازدیدکنندگان یک سایت، اینکه از کجا وارد سایت شدهاند، با جستوجوی کدام کلمه کلیدی شما را پیدا کردهاند و معیارهای دیگر در اختیار شما قرار میدهد.
همچنین برای کسانی که برای کسبوکار آنلاین خود به دنبال ابزارهایی اضافهتر هستند، ویژگیهایی مانند هوش تحقیق دیجیتال، هوش دیجیتال مارکتینگ، هوش فروش، هوش سرمایهگذار و هوش خریدار ارائه میکند.
بخشهای مختلف ابزار Similarweb:
- Website Audience
- Traffic Sources
- Traffic Destination
- Website Content
- Competitors
گوگل آنالیتیکس Google Analytics
گوگل آنالیتیکس ابزاری کاملا رایگان است که توسط گوگل ارائه شده تا آمارها و دادههای مرتبط با ترافیک سایت و رفتار کاربران در سایت را به صاحبان وبسایتها نمایش دهد. برای این موضوع باید به کمک گوگل تگ منیجر یا روشهای دیگر به این ابزار دسترسی دهید تا آمار مربوط به سایت شما را ثبت و نمایش دهد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید این دادهها را دریافت کنید:
- میزان ترافیکی که وبسایت شما به طور کلی دریافت میکند.
- مکانهایی که ترافیک سایت شما از آن میآید.
- ترافیک جزئی هر صفحه از کجا میآید.
- تعداد لیدها یا سرنخهایی که به مشتری تبدیل شدهاند.
- وبسایتهایی که بازدیدکنندگان از طریق آنها به سایت شما هدایت شدهاند.
- مشاهده بازه سنی و اطلاعات مفید در خصوص بازدیدکنندگان.
- مشاهده دستگاهها و مرورگرهایی که کاربران با آنها از سایت شما دیدن کردهاند.
گوگل ترندز Google Trends
گوگل ترندز ابزاری کاملا رایگان است که توسط گوگل ارائه میشود. با استفاده از این ابزار میتوانید ترندهای جستجو را دنبال کنید و میزان محبوبیت عبارات مختلف در بازههای زمانی متفاوت را با هم مقایسه کنید. گوگل برای اولین بار در سال 2006 این ابزار را راهاندازی کرد.
هنگامی که ما در گوگل جستجویی انجام میدهیم، دادههای مربوط به این جستجو به صورت ناشناس، طبقهبندی میشوند و در دستههای مختلفی جای میگیرند. شما میتوانید با جستجوی عبارت مورد نظر در این ابزار قدرتمند متوجه شوید که میزان، زمان و مکان جستجوهای این عبارت در گذر زمان چه تغییری کردهاند.
جی تی متریکس GTmetrix
GTmetrix ابزار تحلیل عملکرد کور وب وایتال سایت است که توسط GT.net ساخته شده است. در جی تی متریکس میتوانید عملکرد وبسایت خود را ببینید و راهنمایی برای رفع مشکلات احتمالی وبسایت خود بگیرید.
GTmetrix به شما امکان میدهد تنظیمات مختلفی را برای بررسی عملکرد وبسایت خود اعمال کنید. به عنوان مثال، میتوانید مرورگر، موقعیت مکانی و نوع اتصال را تغییر دهید.
گوگل پیج اسپید Pagespeed Insights
ابزار PageSpeed Insights یک ابزار رایگان و آنلاین است که توسط گوگل ارائه شده است. این ابزار به شما کمک میکند تا سرعت سایت خود را ارزیابی کنید و مشکلات احتمالی را شناسایی و برطرف نمایید. PageSpeed Insights با استفاده از معیارهای مختلف، سرعت سایت شما را در دو حالت موبایل و دسکتاپ بررسی میکند. برخی از این معیارها عبارتند از:
- First Contentful Paint) FCP): مدت زمان لازم برای بارگذاری اولین محتوای قابل مشاهده در صفحه
- Speed Index: یک شاخص کلی که سرعت کلی بارگذاری صفحه را اندازهگیری میکند
- Largest Contentful Paint) LCP): مدت زمان لازم برای بارگذاری بزرگترین محتوای قابل مشاهده در صفحه
- Cumulative Layout Shift) CLS): میزان تغییر موقعیت محتوا در صفحه در طول بارگذاری
- Total Blocking Time) TBT): مدت زمان لازم برای پاسخگویی صفحات سایت به درخواست کاربر
پس از بررسی سرعت سایت، PageSpeed Insights گزارشی از نتایج را به شما ارائه میدهد. این گزارش شامل موارد زیر است:
- امتیاز کلی سرعت سایت
- شاخصهای سرعت سایت
- پیشنهادات برای بهبود سرعت سایت
گوگل تگ منیجر Google tag manager
گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) یک ابزار مدیریت تگها است که به شما کمک میکند تا تگهای مختلف را در وبسایت یا اپلیکیشن خود بدون نیاز به کدنویسی اضافه کنید، مدیریت کنید و تست کنید. تگها قطعات کدی هستند که اطلاعات مختلفی از بازدیدکنندگان وبسایت یا اپلیکیشن شما را جمعآوری میکنند.
برای استفاده از گوگل تگ منیجر، ابتدا باید یک حساب کاربری گوگل ایجاد کنید. سپس، میتوانید با استفاده از دستورالعملهای موجود در وبسایت گوگل، یک کنسول تگ منیجر ایجاد کنید. پس از ایجاد کنسول تگ منیجر، میتوانید تگهای مورد نظر خود را ایجاد، مدیریت و تست کنید. این تگها میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- تگهای گوگل آنالیتیکس
- تگهای گوگل ادز
- تگهای گوگل ادسنس
- تگهای شبکههای اجتماعی
- تگهای بازاریابی ایمیل
کیورد پلنر Google Keyword Planner
گوگل کیورد پلنر یکی دیگر از ابزارهای گوگل است که برای یافتن کلمات کلیدی مهم، میزان جستجوی آنها، میزان رقابت و مشاهده قیمت کلمات به ازای کلیک در گوگل ادز طراحی شده است. استفاده از این ابزار در صورتی که یک اکانت گوگل ادز فعال داشته باشید امکان پذیر است.
چند نمونه از کاربردهای گوگل کیورد پلنر:
- تحقیق کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل ادز: میتوانید از گوگل کیورد پلنر برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود و ارزیابی میزان رقابت و قیمت هر کلیک برای آنها استفاده کنید.
- بهینهسازی محتوای وبسایت برای موتورهای جستجو: از طریق کیورد پلنر میتوانید عبارات مرتبط با کسب و کار خود را بیابید و محتوای خود را براساس آنها بهینه سازی کنید.
- تولید محتوای بازاریابی هدفمند: میتوانید از گوگل کیورد پلنر برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با مخاطبان هدف خود استفاده کنید.
دسته بندی ابزارهای سئو بر اساس کاربرد
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
- Kwfinder
- کیورد پلنر
- گوگل ترندز
بهترین ابزارهای آنالیز سایت
- جت سئو
- ماز
- سمراش
- اچرفز
- اسکریمینگ فراگ
ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی
- جت سئو
- اچرفز
- سمراش
- وورنک
ابزارهای بررسی بک لینک
- اچرفز
- سمراش
- جت سئو
- ماز