یکی از قدمهای مهم در تعیین استراتژی سئو یک سایت، تحلیل رقبا است. شما برای اینکه یک استراتژی دقیق و هدفمند برای وبسایت خود تعیین کنید لازم است بدانید، چه رقبایی در حوزه کاری شما وبسایت دارند و فعال هستند؟ این رقبا چه استراتژیای برای جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو دارند؟ رقبای شما بر روی چه عبارتهایی کار کردهاند و رتبه دارند؟ در این مقاله قرار است به صورت قدم به قدم به روشهای یافتن کلمات کلیدی سایت رقبا و پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب سئو سایت بپردازیم، با ما همراه باشید.
اهمیت پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا
در دنیای پررقابت سئو، یافتن کلمات کلیدی مناسب مانند یافتن گنج است. کلمات کلیدی به شما کمک میکنند تا محتوایتان را به مخاطبان مورد نظرتان برسانید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب کنید. پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا به فرآیند تحقیق کلمات کلیدی شما کمک خواهد کرد تا شکاف بین خودتان و رقبا را از بین ببرید.
اما راز موفقیت در این میان، تنها یافتن کلمات کلیدی مناسب نیست، بلکه کشف کلمات کلیدی رقبا نیز نقشی کلیدی در این مسیر ایفا میکند.
چرا باید کلمات کلیدی رقبا را کشف کنیم؟
- کشف فرصتهای جدید: با بررسی کلمات کلیدی رقبا، ممکن است کلمات کلیدی ارزشمندی را کشف کنید که به آنها توجه نکرده بودید. این کلمات کلیدی میتوانند فرصتهای جدیدی را برای شما در سئو ایجاد کنند.
- پیشی گرفتن از رقبا: با دانستن کلمات کلیدی که رقبایتان از آنها استفاده میکنند، میتوانید استراتژی سئوی خود را طوری تنظیم کنید که از آنها پیشی بگیرید.
- بهبود عملکرد سئو: با تمرکز بر کلمات کلیدی که رقبا به طور فعال برای آنها رقابت میکنند، میتوانید عملکرد سئوی خود را به طور کلی ارتقا دهید.
کشف کلمات کلیدی رقبا مانند یافتن کلید گنج است. با استفاده از این کلید، میتوانید به دروازههای موفقیت در سئو دست پیدا کنید و وبسایت خود را به رتبههای برتر گوگل برسانید.
همین امروز شروع به کشف کلمات کلیدی رقبا کنید و طعم شیرین موفقیت در سئو را بچشید!
چگونه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم؟
برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا، در درجه اول باید رقبای مناسب را پیدا کنیم. رقبای سایت شما در حوزه سئو ممکن است با رقبایی که در ذهن خودتان در فضای فیزیکی دارید متفاوت باشند. حتی زمان که یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو میکنید، ممکن است رقبای شما در آن کلمه کلیدی خاص شامل همه رقبای مهمی که دارید نباشند.
روشهای مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا وجود دارد که از جمله آنها میتوان به مواردی مانند بررسی محتوای رقبا، استفاده از ابزارهایی مانند Keyword planner و... اشاره کرد. اکثر این روشها زمان زیادی را از شما خواهند گرفت و فرآیندهای آنها به صورت دستی قابل انجام است اما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چگونه در سه قدم ساده، رقبای خود را پیدا کرده و کلمات کلیدی رقبای خود را با استفاده از جت سئو بدست آورید. پس با ما همراه باشید.
قدم اول: رقبای اصلی حوزه کاری خود را شناسایی کنید.
پیش از اینکه به سراغ تحلیل رقبا بروید، باید از خودتان بپرسید آیا رقبای واقعی و اصلی خود را میشناسید؟ مثلا اگر سایتی در حوزه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی دارید، در اکثر محصولات و عبارتهایی که در آنها قصد دارید کار کنید(مثلا قیمت ضد آفتاب)، سایتهای بزرگ و معروفی مانند دیجیکالا و ترب نیز حضور دارند. این دو سایت و سایتهای مشابه طیف گستردهای از محصولات را پوشش میدهند، در نتیجه نمیتوان آنها را به عنوان رقیب مستقیم سایتهای آرایشی و بهداشتی (و هر کسب و کاری که به صورت تخصصی محصولات خاصی را عرضه میکند) در نظر گرفت.
نکته مهم: اگر از قبل نام رقبای اصلی خود را میدانید میتوانید مستقیما به «قدم دوم» این مقاله مراجعه کنید و روشهای پیدا کردن کلمه کلیدی سایت رقبا را بخوانید.
پس راه حل چیست؟ برای این موضوع راه حلهای متعددی وجود دارد. میتوانید تعدادی از عبارتهای کلی و اصلی مربوط به کسب و کار خود را در گوگل جستجو کنید و سایتهایی که در نتایج موجود هستند را بررسی کنید. باید خدمات و محصولات این سایتها را بررسی کنید و آنهایی که بیشترین تشابه را با شما دارند را به عنوان رقیب خود انتخاب کنید.
راه دیگر استفاده از ابزارهای آنلاین برای شناسایی رقبا است. یکی از این ابزارها که استفاده از آن میتواند در وقت شما صرفه جویی کند، ابزار آنالیز سئو آنلاین جت سئو است. شما به کمک جت سئو میتوانید در کوتاهترین زمان و تنها با چند کلیک رقبای خود را شناسایی کنید.
شما با ثبت نام در جت سئو میتوانید 7 روز به صورت رایگان قدرت آن را امتحان کنید. پس از ثبت نام و ثبت سایت خود در جت سئو، باید وارد بخش «داشبورد تجزیه و تحلیل» شوید. سپس این مسیر را دنبال کنید:
تحلیل رقبا >> مدیریت رقبا
با کلیک بر روی «پیشنهاد رقیب» جت سئو به شما تعداد زیادی از سایتهایی که مشابه سایت شما هستند را پیشنهاد میدهد و شما میتوانید رقبای سایت خود را از این طریق شناسایی کنید.
قدم دوم: استفاده از جت سئو برای یافتن کلمات کلیدی سایت رقیب
با انجام موارد گفته شده در قدم اول به یک لیست از نام سایتهای رقبا میرسید. در اینجا بخش اصلی کار شروع میشود. حالا که نام رقبای خود را مشخص کردهاید، میتوانید به کمک جت سئو و سه روش زیر کلمات کلیدی سایتهای رقیب خود را پیدا کنید.
روش اول: بخش کلمات کلیدی رقبا
شما با ورود به این بخش میتوانید به سادگی و تنها با وارد کردن دامنه سایت رقیب خود، یک لیست جامع از کلمات کلیدیای که رقیب شما بر روی آنها کار کرده و رتبه دارد را بیابید. همچنین در این بخش میتوانید میزان سرچ کلمات کلیدی و سختی کلمات کلیدی در گوگل و میزان رقابت آنها را نیز مشاهده کنید.
در تصویر پایین دادههای مربوط به یک سایت در حوزه فروش گل و گیاه را میتوانید مشاهده کنید:
روش دوم: بخش شکاف کلمات کلیدی
شکاف کلمات کلیدی، کلماتی هستند که توسط کاربران جستجو میشوند و رقبای شما بر روی آنها کار کردهاند اما شما در سایت خود پاسخ مناسبی برای کاربرانی که این کلمات را جستجو میکنند، ندارید. در بخش «شکاف کلمات کلیدی» جت سئو که در بخش «تحقیق کلمات کلیدی» موجود است شما میتوانید این کلمات را پیدا کنید.
پیش از این کار لازم است از طریق بخش «مدیریت رقبا» سایتهای رقیب خود را به لیست اضافه کرده باشید. پس از آن از طریق بخش شکاف کلمات کلیدی میتوانید تا 5 سایت رقیب را انتخاب کرده و کلمات مربوط به آنها را مشاهده کنید.
روش سوم: بخش کلمات کلیدی URL
این روش نسبت به دو روش قبل جزئیتر است و به شما کلمات کلیدی مربوط به یک صفحه را نشان میدهد. این بخش از جت سئو بیشتر زمانی کاربرد دارد که شما در حال انجام تحقیق کلمه کلیدی برای یک موضوع مشخص هستید و تنها میخواهید کلمات و عباراتی را پیدا کنید که مربوط به همان موضوع هستند. برای این کار url دقیق مربوط به موضوعی که میخواهید را، از سایت رقیب خود پیدا کنید و در این بخش وارد کنید.
قدم سوم: تهیه یک فایل از کلمات کلیدی سایتهای رقبا
با انجام هر یک از بخشهای بالا به کمک جت سئو، شما یک لیست جامع از کلمات کلیدی سایتهای رقبا در اختیار دارید. به کمک این لیست میتوانید:
- با دید بازتری استراتژی سئو سایت خود را مشخص کنید
- متوجه شوید تمرکز هر یک از رقبا بیشتر بر روی چه عباراتی بوده است
- چه موضوعاتی بین رقبا پر تکرارتر و در نتیجه از اهمیت بالاتری برخوردار هستند
- برای تولید محتوا چه عباراتی را باید در اولویت قرار دهید.
با جمع آوری خروجی گزارشهای کلمات کلیدی رقبا و شکاف کلمات کلیدی، میتوانید یک فایل از تمام کلمات کلیدی رقبا داشته باشید و فاکتورهای مختلف مانند حجم جستجوی کاربران، میزان سختی کلمات کلیدی و.. را بررسی کرده و کلمات کلیدی مورد نظر خود را بر آن اساس اولویت بندی و انتخاب کنید.
نتیجهگیری
در این مقاله در مورد اهمیت پیدا کردن کلمات کلیدی رقیب و گام های بدست آوردن رقبای اصلی در سئو و کلمات کلیدی آنها صحبت کردیم. جت سئو به سادگی و در کوتاهترین زمان این کار را برای شما انجام میدهد و زمان زیادی را برای شما ذخیره میکند.
شما از چه روشهایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا استفاده میکنید؟