آموزش افزایش سرعت سایت برای انواع cms ها


افزایش سرعت سایت در تمام سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) از اهمیت بالایی برخوردار است. سرعت سایت تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربری، رتبه‌بندی موتورهای جستجو و نرخ تبدیل می‌گذارد. با افزایش سرعت لود سایت نه‌تنها کاربران تجربه بهتری خواهند داشت، بلکه احتمال بازگشت آن‌ها کاهش می‌یابد و ارتباط بیشتری با محتوای سایت برقرار می‌کنند. همچنین، موتورهای جستجو مانند گوگل، سایت‌هایی با سرعت بارگیری بالا را در رتبه‌های بالاتری قرار می‌دهد، زیرا این سایت‌ها تجربه بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. به همین دلیل، بهینه‌سازی سرعت سایت یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران وب و توسعه‌دهندگان است و ما هم تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از مجله آموزشی جت سئو، به بررسی روش‌های مختلف افزایش سرعت سایت برای انواع CMSها مانند وردپرس، بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما همراه شوید.

افزایش سرعت سایت وردپرس

سرعت سایت چیست؟

سرعت سایت به مدت‌زمان لازم برای بارگیری کامل صفحات وب اشاره دارد. این پروسه شامل مدت زمانی است که مرورگر برای دریافت اطلاعات از سرور، پردازش و نمایش آن‌ها به کاربر نیاز دارد. سرعت سایت تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله کیفیت هاست، بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از فایل‌های فشرده، و میزان کدهای جاوا اسکریپت و CSS تغییر می‌یابد. به همین خاطر شما باید انواع روش‌های افزایش سرعت سایت را بیاموزید و با بهره‌گیری از آن‌ها، مدت‌زمان لودینگ صفحات وب‌سایت خود را کاهش دهید تا شانس خود را برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو بالاتر ببرید.

چرا بالا بودن سرعت سایت اهمیت دارد؟

به‌طورکلی سرعت سایت تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربری دارد؛ به همین خاطر ما باید با روش های افزایش سرعت سایت، مدت‌زمان لودینگ صفحات را کاهش دهیم تا کاربر هنگام ورود به وب‌سایت، تجربه رضایت‌بخشی کسب کند. زیرا وب‌سایت‌های سریع‌تر به دلیل پاسخگوییِ آنی، برای کاربران جذاب‌تر هستند و به همین خاطر، نرخ تبدیل بالاتری دارند. ازاین‌رو در نتایج موتورهای جستجو نیز رتبه بهتری کسب می‌کنند. از سوی دیگر هم سرعت پایین سایت می‌تواند منجر به افزایش نرخ پرش (bounce rate) و کاهش رضایت کاربران شود. به همین خاطر، افزایش سرعت سایت سنگین و بهینه‌سازی مدت‌زمان لازم برای بالا آمدن آن می‌تواند سبب حفظ کاربر و افزایش شانس شما برای توسعه کسب‌وکارتان شود.

چگونه سرعت صفحات سایت خود را اندازه بگیریم؟

برای اندازه‌گیری سرعت سایت، ابزارهای مختلفی وجود دارد. رایج‌ترین ابزارهای آنالیز سرعت سایت به شرح زیر است:

  • Google PageSpeed Insights: ابزار PageSpeed Insights عملکرد سایت را تحلیل می‌کند و راهکارهایی برای بهبود آن ارائه می‌دهد.
  • GTmetrixGTmetrix سرعت بارگذاری سایت را بررسی و گزارش جامعی ارائه می‌دهد که شما بتوانید برحسب اطلاعات به‌دست‌آمده، یک برنامه دقیق برای بهینه سازی سرعت سایت خود بچینید.
  • Pingdom: یکی دیگر از ابزارهای پرطرف‌دار که کمک شایانی به افزایش سرعت بالا آمدن سایت شما می‌کند، Pingdom است که به‌واسطه آن می‌توانید سطح کیفی عملکرد وب‌سایت و سرعت بارگذاری صفحات آن را بررسی کنید.
  • جت سئو: با عضویت در ابزار ایرانی جت سئو، علاوه بر بررسی مشکلات فنی و محتوایی سایت و امکانات دیگری که جت سئو دارد، می‌توانید سرعت لود صفحات مختلف سایت خودتان را مطابق استانداردهای گوگل و core web vitals بررسی نمایید.

روش های افزایش سرعت سایت

پس از اینکه به اهمیت بالا بردن سرعت سایت وردپرس و اختصاصی پی بردید و دانستید که چرا کاربران سایت‌های پرسرعت را برای جستجو و رفع نیاز خود ترجیح می‌دهند؛ حالا نوبت آن است که با آموزش افزایش سرعت سایت، شما عزیزان را در بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خود یاری کنیم و بهترین ترفندها را ارائه دهیم.

انتخاب هاست مناسب

در اولین قدم، یکی از ساده‌ترین روش های افزایش سرعت سایت های وردپرسی، استفاده از هاست باکیفیت و مناسب است. بدون شک اگر در خرید آن بی‌دقتی کنید و یک هاست بی‌کیفیت بخرید، به‌مرورزمان شاهد افت وب‌سایتتان خواهید بود که به دلیل سرعت پایین لودینگ و پرش کاربران رخ می‌دهد. ازاین‌رو انتخاب هاست مناسب با سرورهای قوی و پشتیبانی فوری می‌تواند تأثیر بسزایی بر افزایش سرعت وب‌سایت بگذارد.

بهینه سازی تصاویر

تصاویر بزرگ با حجم بالا می‌توانند سرعت سایت را کاهش دهند. برای بهینه‌سازی تصاویر به‌منظور افزایش سرعت سایت های وردپرس می‌توانید از ابزارهایی مانند Smush و Performance Lab و... استفاده کنید. همچنین استفاده از فرمت‌های مدرن مانند WebP نیز می‌تواند سبب کاهش حجم تصاویر شود.

آموزش افزایش سرعت سایت


بیشتر بخوانید: بهترین افزونه سئو وردپرس برای بهینه سازی تصاویر


کاهش ریدایرکت ها

ریدایرکت‌های می‌توانند باعث کاهش سرعت لودینگ صفحات سایت شوند؛ زیرا مدت‌زمان فرایند ارسال درخواست به سرور و دریافت پاسخ را افزایش می‌دهند. مسلماً انجام ریدایرکت برای گاهی یک عمل ضروری و غیرقابل‌اجتناب است، اما اگر در حال حاضر با وب‌سایتی سروکار دارید که حجم زیادی از ریدایرکت‌‌های غیرضروری در آن ایجاد شده است، می‌توانید تا حدودی موارد اضافی را شناسایی و حذف کنید. این اقدام می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد و بر سئوی وب‌سایت تأثیر مثبت داشته باشد.

کش کردن صفحات وب‌سایت

استفاده از قابلیت کش (Cache) برای صفحات وب‌سایت می‌تواند زمان بارگذاری را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد؛ زیرا بارگذاری سریع‌تر صفحات و کاهش مصرف منابع سرور را به همراه دارد. در واقع هنگامی که کاربر صفحه‌ای از سایت را باز می‌کند، مرورگرِ او درخواستی به سرور می‌فرستد و عناصر مختلف صفحه (HTML ،CSS، جاوا اسکریپت، تصاویر و...) را درخواست می‌دهد. سپس سرور این منابع را ایجاد و به مرورگر کاربر ارسال می‌کند. پس اگر وب‌سایت از حافظه پنهان استفاده کند، برخی از اطلاعات به‌صورت محلی در دستگاه کاربر ذخیره می‌شوند؛ بنابراین، در بازدیدهای بعدی کاربر، اطلاعات موردنیاز به‌جای سرور، از حافظه پنهان دریافت می‌شود و به‌این‌ترتیب، سرعت بارگذاری صفحه افزایش می‌یابد. ابزارهایی مانند W3 Total Cache برای وردپرس و Varnish برای سایر CMS ‌ها می‌توانند برای کش کردن صفحات وب‌سایت کارآمد باشند.

فعال کردن کش مرورگر

یکی دیگر از راه های افزایش سرعت سایت وردپرس، فعال کردن قابلیت کش است که باعث می‌شود فایل‌های سایت در حافظه مرورگر ذخیره شوند و هنگام بازدید بعدی کاربران، نیازی به بارگذاری مجدد برخی از المان‌هایی که تغییری نداشته‌اند (مانند لوگو، برخی تصاویر و متن‌ها و...) نباشد. شما عزیزان می‌توانید این کار را می‌تواند با تنظیم هدرهای کش در فایل .htaccess انجام دهید.

به تعویق انداختن لود فایل های جاوا و CSS

یکی از ترفندهای جالب افزایش سرعت وردپرس و انواع وب‌سایت‌ اختصاصی، استفاده از قابلیت لیزی لودینگ است. با فعال‌سازی Lazy Load، زمانی که کاربر به وب‌سایت شما وارد شود، ابتدا المان‌هایی بازگذاری خواهند شد که در معرض دید او قرار دارند. سایر محتواهای موجود در صفحه نیز متناسب با میزان اسکرول و نیاز کاربر به ترتیب بارگذاری خواهند شد. همین امر سبب افزایش سرعت بارگذاری المان‌های اولیه صفحه می‌شود و مدت‌زمان انتظار برای مشاهده محتوای موردنیاز را کاهش می‌دهد. این کار با ابزارهایی مانند Autoptimize در وردپرس و با تنظیمات مشابه در سایر CMS ‌ها قابل‌انجام است.

کوچک کردن فایل های CSS، جاوا و HTML

از جمله سایر اقداماتی که می‌توان برای بهینه‌سازی سرعت سایت وردپرس و اختصاصی انجام داد، کوچک‌کردن فایل‌های CSS، جاوا و HTML است. با فشرده‌سازی و کوچک‌کردن فایل‌های مذکور، مدت‌زمان بارگذاری صفحه به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و کاربر تجربه خوشایندی را از بازدید وب‌سایت شما کسب می‌کند. ابزارهایی مانند CSS Minifier و UglifyJS برای کاهش حجم و فشرده‌سازی انواع فایل CSS و کدهای جاوا اسکریپت مناسب هستند.

استفاده از CDN

شبکه توزیع محتوا (CDN) فایل‌های سایت را در سرورهای مختلفِ سراسر جهان ذخیره می‌کند و همگام مراجعه کاربر به وب‌سایت، نزدیک‌ترین سرور فرایند پاسخگویی به نیازهای او را آغاز می‌کند. این کار سبب افزایش سرعت سایت وردپرس و حتی اختصاصی می‌شود و زمان بارگذاری صفحه موردنظر را کاهش دهد. Cloudflare و Akamai از جمله CDN ‌های محبوبی هستند که مدیران وب‌سایت‌ها و سئوکارها برای فعال‌سازی CDN از آنها استفاده می‌کنند.

غیر فعال کردن پلاگین های غیر ضروری

گاهی می‌توان با حذف پلاگین‌های زیاد و غیرضروری وب‌سایت نیز سرعت بارگذاری آن را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشید. پلاگین‌های اضافی می‌توانند منابع سرور را مصرف کنند و زمان بارگذاری صفحات را افزایش دهند. برای بهینه‌سازی وب‌سایت از طریق ترفند حذف پلاگین‌های غیرضروری، می‌توانید مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  1. لیستی از تمامی پلاگین‌های نصب شده تهیه کنید و آن‌هایی که استفاده نمی‌شوند یا کاربرد کمی دارند را شناسایی کنید.
  2. پلاگین‌های غیرضروری را غیرفعال کنید و تأثیر آن را بر سرعت وب‌سایت خود مورد بررسی قرار دهید.
  3. پس از اطمینان از عدم نیاز به یک پلاگین، آن را به طور کامل حذف کنید تا فضای سرور و منابع بهینه‌تر شوند.
  4. پلاگین‌های سنگین و پیچیده را با نسخه‌های سبک و بهینه‌تر جایگزین کنید.
  5. به‌صورت دوره‌ای بر لیست پلاگین‌های وب‌سایت نظارت داشته باشید و از بهینه بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. با انجام این اقدامات، می‌توانید عملکرد و سرعت وب‌سایت خود را بهبود ببخشید و تجربه بهتری را برای کاربران عزیز به ارمغان آورید.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه وردپرس برای افزایش سرعت سایت


افزایش سرعت سایت های وردپرسی

کاهش استفاده از وب فونت ها

استفاده بیش از حد از وب فونت‌ها می‌تواند سرعت سایت را کاهش دهد. محدودکردن تعداد فونت‌ها و استفاده از فونت‌های سیستم سبب افزایش سرعت سایت خواهد شد. درواقع وب فونت‌ها به دلیل نیاز به دانلود از سرورهای خارجی، زمان بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهند. برای بهینه‌سازی فونت‌های سایت می‌توانید تعداد فونت‌های استفاده شده را به حداقل برسانید و فقط از وزن‌ها و سبک‌های ضروری استفاده کنید. همچنین، پیش بارگذاری (preload) فونت‌ها و استفاده از فرمت‌های مدرن مانند WOFF2 نیز می‌تواند به بهبود سرعت بارگذاری کمک کند.

استفاده از فونت‌هایی مانند Arial، Helvetica یا Times New Roman هم یک راهکار مؤثر دیگر برای کاهش مدت‌زمان بارگذاری فونت و صفحه است؛ زیرا این فونت‌ها به طور پیش‌فرض روی اکثر دستگاه‌ها نصب شده‌اند.

شناسایی ارورهای 404

ارورهای 404 می‌توانند تأثیر نامطلوبی بر تجربه کاربری و سرعت سایت داشته باشند. ابزارهایی مانند Google Search Console، Screaming Frog، Ahrefs و SEMrush در شناسایی و رفع این ارورها نقش موثری ایفا می‌کنند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید صفحات و لینک‌های شکسته‌ای را که به ارور 404 منجر می‌شوند، شناسایی و اصلاح یا به صفحات مرتبط ریدایرکت‌ کنید.

برای مثال، پس از شناسایی این ارورها، انجام ریدایرکت 301 به صفحات مرتبط یا بازسازی صفحه از دست رفته می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد و مدت‌زمان بارگذاری صفحات را کاهش دهد. همچنین، توصیه می‌کنیم که به صورت دوره‌ای وب‌سایت خود را برای شناسایی لینک‌های شکسته و ارورهای 404 مورد بررسی قرار دهید تا از تأثیرات منفی آن‌ها بر سئو و سرعت وب‌سایت‌ جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به آموزش افزایش سرعت سایت وردپرسی و اختصاصی پرداختیم و دانستیم که فرایند مذکور به چند مرحله تقسیم می‌شود و نیاز به بهینه‌سازی تصاویر، کاهش ریدایرکت‌ها، استفاده از کش، کاهش حجم فایل‌های css و کدهای js، و بهره‌گیری از CDN و... دارد. همچنین گفتیم که این اقدامات نه‌تنها تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند؛ بلکه می‌توانند تأثیر مثبتی بر روند سئو و نرخ تبدیل وب‌سایت‌ بگذارند. پس حالا دیگر به‌خوبی می‌دانید که سرعت سایت هم یکی از عوامل تأثیرگذار در فرایند رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها توسط موتورهای جستجو است و برای افزایش شانس دیده‌شدن خود در رتبه‌های برتر باید مدت‌زمان لودینگ صفحات را تاحدامکان بهینه‌سازی کنید. در نهایت امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و به پاسخ سؤالات موجود در ذهن خود برسید. لطفاً شما عزیزان هم تجربیات و پیشنهادهای خود در این باره با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا در‌اسرع‌وقت به آنها پاسخ دهیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید