اشتراک جت سئو

کلمات کلیدی فرعی چیست


در دنیای پررقابت سئو، یافتن کلمات کلیدی مناسب برای محتوا چالش‌برانگیز است. اما آیا می‌دانستید که کلمات کلیدی فرعی می‌توانند به شما کمک کنند تا قفل سئوی خود را باز کنید؟

کلمات کلیدی فرعی، کلماتی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما هستند که به شما کمک می‌کنند تا محتوای خود را به طیف وسیع‌تری از مخاطبان برسانید. با استفاده از کلمات کلیدی فرعی به درستی، می‌توانید رتبه‌بندی وب‌سایت خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید و در نهایت، فروش خود را افزایش دهید.

در این مقاله، به بررسی مفهوم کلمات کلیدی فرعی، چگونگی یافتن آنها و نحوه استفاده از آنها برای بهبود سئوی خود می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم تا قفل سئوی موفق را با استفاده از قدرت کلمات کلیدی فرعی باز کنید!

کلمات کلیدی فرعی چیست

کلمات کلیدی فرعی، کلماتی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما هستند که به شما کمک می‌کنند تا محتوای خود را به طیف وسیع‌تری از مخاطبان برسانید. انتخاب کلمات کلیدی اصلی و فرعی از بخش‌های بسیار مهم تحقیق کلمات کلیدی است. فرآیند تحقیق کلمات کلیدی یکی از بخش‌های مهم و حتی مهمترین بخش از سئو است.

فرض کنید کلمه کلیدی اصلی شما "طراحی وب" است. کلمات کلیدی فرعی مرتبط با این کلمه کلیدی می‌توانند شامل "طراحی وب سایت"، "طراحی وب ارزان قیمت" و "طراحی وب ریسپانسیو" باشند.

با استفاده از کلمات کلیدی فرعی، می‌توانید به موتورهای جستجو مانند گوگل نشان دهید که محتوای شما در مورد چه چیزی است و به چه کسانی مرتبط است.

انتخاب کلمات کلیدی فرعی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا رتبه‌بندی وب‌سایت خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید، ترافیک طبیعی بیشتری جذب کنید و در نهایت، فروش خود را افزایش‌ دهید. در نظر داشته باشید که کاربران با نیت های متفاوتی کلمات کلیدی را در گوگل جستجو می کنند و الگوریتم رنک برین گوگل با تشخیص نیت کاربر از جستجو، کلمات کلیدی را طبقه‌بندی می‌کند. در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، پر اهمیت ترین کلمه کلیدی را کلمه کلیدی اصلی و سایر کلمات کلیدی که نیت یا Intent مشترک با کلمه کلیدی اصلی دارند را کلمات کلیدی فرعی در نظر می‌گیریم.

موضوع بسیار مهم در انتخاب کلمات کلیدی فرعی، این است که کدام کلمات از نظر محتوایی و نیت کاربران از جستجو باید در یک صفحه قرار بگیرند و چه کلماتی هستند که باید برای آنها محتوای جدید تولید کنیم.

در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از کلمات کلیدی فرعی در محتوای خود آورده شده است:

  • در عنوان صفحه: کلمه کلیدی فرعی را در عنوان صفحه خود بگنجانید تا به کاربران و موتورهای جستجو بگویید که محتوای صفحه شما در مورد چه چیزی است.
  • در عناوین و زیرعنوان‌ها: از کلمات کلیدی فرعی در عناوین و زیرعنوان‌های خود استفاده کنید تا محتوای خود را سازماندهی کنید و به خوانندگان کمک کنید تا به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.
  • در محتوای صفحه: کلمات کلیدی فرعی را به طور طبیعی در محتوای صفحه بگنجانید. از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند به رتبه‌بندی وب‌سایت شما آسیب برساند.
  • در متادیتا: کلمات کلیدی فرعی را در متادیتای خود، مانند برچسب‌های عنوان و توضیحات متا بگنجانید.

با استفاده از کلمات کلیدی فرعی به طور استراتژیک، می‌توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه کنید و به اهداف سئوی خود برسید.

چرا کلمات کلیدی فرعی مهم هستند؟

در نظر گرفتن کلمات کلیدی فرعی به سازندگان محتوا اجازه می دهد تا موضوع مورد نظر خود را به طور کامل پوشش دهند و در نتیجه انتظارات خوانندگان را برآورده کنند. همچنین، زمانی که صفحه شما منتشر و ایندکس می شود، کلمات کلیدی فرعی شانس رتبه بندی صفحه شما در صدها و حتی هزاران کلمه کلیدی مختلف را افزایش می دهند و صرفا برای کلیدواژه اصلی رتبه نخواهید گرفت.

طبق مطالعه‌ای که سایت ahrefs انجام داده است، میانگین تعداد کلمات کلیدی برای یک صفحه برتر در گوگل ~ 1000 کلمه کلیدی است.

اگر سئو را به ماهیگیری تشبیه کنید، تمرکز بر یک عبارت جستجوی اصلی به تنهایی مانند داشتن یک حلقه در آب است. در حالیکه افزودن کلمات کلیدی فرعی مانند داشتن ده ها (یا بیشتر) حلقه در آب است. ممکن است آن ماهی غول پیکری را که امیدوار بودید صید کنید یا نگیرید، اما نتیجه لازم را نخواهید گرفت. حتی ممکن است به طور تصادفی متوجه شوید که یکی از کلمات کلیدی فرعی شما بهترین عبارت برای رتبه بندی شما است!

کلمات کلیدی فرعی به محتوای شما کمک می کنند تا برای جستجوهای مرتبط تر، رتبه بالاتری داشته باشد. بدون نیاز به ایجاد صفحات اضافی.

این می تواند ترافیک طبیعی بیشتری را به سایت شما برساند، تبدیل‌ها را افزایش دهد و درآمد کسب و کار شما را افزایش دهد.

همچنین با توجه به اصول جستجوی معنایی، امکان دریافت رتبه بهتری در کلمه کلیدی اصلی را نیز خواهید داشت. جستجوی معنایی این است که چگونه گوگل و سایر موتورهای جستجو آنچه را که کاربران در کادر جستجو تایپ می‌کنند به عبارتی که می‌توانند بفهمند و مطابقت دهند، درک و تفسیر می‌کنند. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی فرعی، باعث بهبود رتبه در کلمه کلیدی اصلی نیز خواهد شد.

چگونه کلمات کلیدی فرعی را انتخاب کنیم

چگونه کلمات کلیدی فرعی را پیدا کنیم؟

با پیدا کردن کلمات کلیدی فرعی و غنی‌تر کردن محتوا، می‌توانیم نتیجه بسیار بهتری از سئو خود کسب کنیم. در واقع یافتن کلمات کلیدی فرعی مناسب برای محتوای شما اولین قدم در استفاده از آنها برای بهبود سئوی شما است.

روش‌های معمول برای پیدا کردن کلمات کلیدی فرعی مرتبط با یک محتوا عبارتند از:

  1. استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی: ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می توانند اطلاعات جذاب و مفیدی به ما ارائه دهند و زمان ما را هم به شدت کاهش دهند.
  2. بررسی جستجوهای مرتبط در نتایج گوگل: با بررسی نتایج گوگل به ازا جستجوی کلمه کلیدی اصلی و پیشنهادات گوگل می توانیم فهرستی از کلمات کلیدی فرعی بدست آوریم.
  3. بررسی رقبا: بررسی صفحات رقبا در کلمه کلیدی اصلی و بدست آوردن کلمات کلیدی فرعی بر اساس آن
  4. استفاده از ابزار سرچ کنسول: برای مواقعی که محتوای ما از قبل ایندکس شده و می‌خواهیم محتوا را بهبود دهیم. در این روش، کلمات کلیدی مختلف که URL ما در آنها رتبه دارد را بررسی کرده و محتوا را ویرایش می‌کنیم. ویرایش محتوا به گونه‌ای انجام می‌شود که موضوعات مختلف مورد نظر کاربران را پوشش دهد و رتبه بهتری در کلمات کلیدی فرعی ایجاد شود.
  5. خودتان را جای مخاطب بگذارید: خودتان را جای مخاطبان خود بگذارید و به این فکر کنید که اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد موضوعی که شما در مورد آن می‌نویسید هستید، از چه کلماتی استفاده می‌کنید.

در نظر داشته باشید که منظور از کلمات کلیدی فرعی، کلمات کلیدی هستند که نیت یکسان با محتوای اصلی دارند و کاربران آنها را با مفهوم یکسان با کلمه کلیدی اصلی یا بسیار نزدیک به آن جستجو می‌کنند. به عنوان مثال دو کلمه کلیدی "طراحی سایت آموزشی" و "آموزش طراحی سایت" را در نظر بگیرید. کلمه کلیدی طراحی سایت در هر دو عبارت تکرار شده است، اما فردی که به دنبال "طراحی سایت آموزشی" جستجو می‌کند، به دنبال سفارش خدمات طراحی سایت است در حالیکه فردی که "آموزش طراحی سایت" را جستجو می‌کند به دنبال این است که طراحی سایت را یادبگیرد. بنابراین این کلمه کلیدی با اینکه شباهت زیادی به هم دارند اما باید در صفحه مجزا کار بشوند و به عنوان کلمات کلیدی اصلی و فرعی نباید در نظر گرفته شوند.

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی متعددی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا کلمات کلیدی فرعی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کنید.

این ابزارها داده‌های مختلفی مانند حجم جستجو، رقابت و هزینه هر کلمه کلیدی را ارائه می‌دهند که می‌توانید از آنها برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای هدف خود استفاده کنید. مشکلی که ابزارهای بین المللی دارند این است که داده‌های فارسی را به طور کامل پوشش نمی‌دهند و داده‌های کمی در زبان فارسی دارند. به همین جهت برای تحقیق کلمات کلیدی و بدست آوردن کلمات کلیدی اصلی و فرعی بهتر است از ابزار جت سئو استفاده کنید. جت سئو ابزارهای مختلفی برای کلمات کیدی دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد:

ابزار واژه گستر:

با استفاده از ابزار واژه گستر می‌توانید کلمات کلیدی عمومی و اصلی کسب و کار خود را وارد کنید تا جت سئو تمام کلمات مرتبط با عبارتی که وارد کرده‌اید را به همراه «جستجوی ماهانه» و «سختی» هر کلمه به شما نمایش دهد. عبارات نمایش داده شده در بخش واژه‌ گستر جت سئو توسط کاربران در موتور جستجوی گوگل جستجو می‌شوند و می‌تواند به شما ایده‌های خوبی برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان دهد.

واژه گستر کلمات کلیدی را بر اساس کلمات کلیدی عمومی، دارای ایست واژه، کلمات کلیدی تجاری و سایر کلمات طبقه بندی می‌کند و به شما ایده‌های بسیار جذابی برای نوشتن وبلاگ، تولید محتوای برچسب‌ها، دسته‌بندی‌ها و حتی محصولات ارائه می‌دهد. بعد از بدست آوردن ایده‌های جدید برای انتخاب کلمات کلیدی، باید کلمات کلیدی اصلی و فرعی خود را مشخص کرده و به مرحله ایجاد ساختار محتوا و تولید محتوا برویم.

در تصویر زیر یک نمونه از خروجی گزارش واژه گستر را برای کلمه کلیدی "طراحی سایت" مشاهده می‌کنید:

ابزار واژه گستر - برای انتخاب کلمات کلیدی فرعی

همانطور که در تصویر مشخص است، واژه گستر 609 کلمه کلیدی مرتبط با عبارت "طراحی سایت" را به همراه سختی، حجم جستجو و شاخص کیفیت کلمات کلیدی (KEI) به ما پیشنهاد داده است. فهرست این کلمات کلیدی بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو در گوگل استخراج شده و با استفاده از این ابزار دیگر نیازی به چک کردن دستی تک تک کلمات کلیدی در گوگل و بررسی پیشنهادات گوگل به صورت جداگانه نداریم. در بخش تنظیمات این ابزار می توانیم کلمات کلیدی منفی را هم مشخص کنیم و کلمات کلیدی که مدنظرمان نیست را از فهرست خارج کنیم.

نکته: کلمات کلیدی فرعی، کلماتی هستند که Intent یکسان با کلمه کلیدی اصلی ما دارند و کاربرانی که آنها را جستجو می‌کنند انتظار دارند محتوای یکسانی با کلمه کلیدی اصلی مشاهده کنند.

ابزار کلمات کلیدی رقبا

با استفاده از ابزار کلمات کلیدی رقبا در جت سئو، می توانید کلمات کلیدی رقبای خود را استخراج کنید. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که کلمات کلیدی رقبا را بر اساس دامنه، URL یک صفحه مشخص از سایت رقبا و همچنین یک پوشه مشخص دریافت کنید. برای بدست آوردن کلمات کلیدی فرعی، می توانیم آدرس صفحات رقبای خود در گوگل را استخراج کنیم، سپس این آدرسها را به ابزار کلمات کلیدی رقبا بدهیم و کلمات کلیدی فرعی رقبا را استخراج کنیم. برای این کار به جای کلمات کلیدی دامنه، از بخش آدرس صفحه باید استفاده کنیم.

نمونه استخراج کلمات کلیدی رقبا، بر اساس آدرس صفحه www.web24.ir را که با هدف استخراج کلمات کلیدی "طراحی سایت" انجام شده است، را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید:

ابزار کلمات کلیدی رقبا برای پیدا کردن کلمات کلیدی فرعی در جت سئو

با بررسی کلمات کلیدی فرعی پرجستجو که صفحات رقبا بر روی آنها ترافیک دریافت می‌کنند. می‌توانیم فهرستی از کلمات کلیدی فرعی مورد نظر خودمان را بدست آوریم.

در جت سئو، گزارش‌های دیگری نیز برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند مانند گزارش شکاف کلمات کلیدی و ساختار محتوا که برای ساختار محتوایی می توانند به ما کمک کنند. اما برای بدست آوردن فهرست کلمات کلیدی فرعی همین دو گزارش کفایت می‌کنند.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنیم این است که استفاده از کلمات کلیدی فرعی به معنی تکرار زیاد و بی مورد کلمات کلیدی در محتوا نیست. بلکه به این معنا است که باید مفاهیم مرتبط با آنها را پوشش دهیم و در نظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع دو کلمه کلیدی که معنای یکسان دارند، لزومی ندارد در محتوا تکرار شوند و گوگل مفهوم آنها را درک می‌کند.

جمع بندی

استفاده مناسب از کلمات کلیدی فرعی، باعث خواهد شد که محتوای شما ترافیک هدفمندتر و بهتری را از گوگل دریافت کند. همچنین نیاز کاربران برطرف خواهد شد و لزومی ندارد برای کلمات کلیدی مختلف، محتواهای متفاوتی بنویسید. با استفاده از ابزارهای واژه گستر و کلمات کلیدی رقبا، می تواند کلمات کلیدی فرعی که نیت یکسانی با کلمه کلیدی اصلی دارند را شناسایی کرده و محتوای خود را غنی‌تر کنید.

مشتاق دریافت نظرات شما در مورد تحقیق کلمات کلیدی، فرآیندهای آن و انتخاب کلمات کلیدی اصلی و فرعی هستیم و امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید