اشتراک جت سئو

سختی کلمات کلیدی چیست


سختی کلمات کلیدی به میزان رقابت برای رتبه بندی یک کلمه کلیدی خاص در موتورهای جستجو اشاره دارد. هر چه یک کلمه کلیدی سختی بیشتری داشته باشد، رقابت برای رتبه بندی آن نیز دشوارتر خواهد بود. سختی کلمات کلیدی به همراه میزان جستجوی کلمات کلیدی از شاخص‌های مهم برای تصمیم گیری در انتخاب کلمات کلیدی است. در این مقاله شما را با عوامل تاثیر گذار در سختی کلمه کلیدی آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

سختی کلمه کلیدی یا keyword difficulty چیست

در دنیای پررقابت سئو، رسیدن به رتبه های برتر در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص، مثل فتح قله های بلند است. سختی کلمات کلیدی نشان دهنده  چالش‌های این مسیر برای شما است. هرچقدر میزان اعتبار سایت و قدرت صفحات شما بالاتر باشد، توانایی رقابت در کلمات با سختی بیشتر را خواهید داشت.

عوامل متعددی بر سختی کلمات کلیدی تاثیر می گذارند، از جمله آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تعداد رقبا: هر چقدر تعداد صفحاتی که در مورد یک کلمه کلیدی خاص در آنها محتوا نوشته شده باشد، بیشتر باشد به این معناست که تعداد رقبای بیشتری برای این کلمه کلیدی وجود دارد.
  • قدرت رقبا: اگر سایت‌های قدرتمندتر و بزرگتر بر روی کلمه کلیدی مورد نظر فعالیت کرده باشند، سختی آن کلمه کلیدی بیشتر خواهد بود.
  • کیفیت محتوا: وب سایت هایی که محتوای باکیفیت و مرتبط با کلمه کلیدی ارائه می دهند، شانس بیشتری برای رتبه بندی در رتبه های برتر دارند.
  • اعتبار دامنه: وب سایت هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند، در رتبه بندی برای کلمات کلیدی سخت، عملکرد بهتری دارند.
  • بک لینک ها: تعداد و کیفیت بک لینک هایی که به یک صفحه وب اشاره می کنند، بر سختی کلمه کلیدی آن صفحه تاثیر می گذارد.

ابزارهای مختلف سئو، ممکن است معیارهای متفاوتی را برای اندازه گیری میزان سختی داشته باشند و مقدار سختی که هر کدام ارائه می‌دهند با ابزارهای دیگر متفاوت باشد. اما همه آنها برای سختی کلمه عددی بین 0 تا 100 را در نظر می‌گیرند.

در نظر داشته باشید که سختی کلمات کلیدی در ابزارهای مختلف معنای متفاوتی دارند، به عنوان مثال ابزار keyword planner در گوگل ادز، سختی کلمات کلیدی را بر اساس CPC یا قیمت به ازا کلیک برای آن کلمات کلیدی محاسبه می‌کند و این موضوع می‌تواند با سختی گرفتن رتبه در نتایج طبیعی گوگل متفاوت باشد.

نهایتا از هر ابزاری که برای محاسبه سختی کلمات کلیدی استفاده کنید، بهتر است معیار همان ابزار را در نظر بگیرید و بر همان اساس کلمات را با هم مقایسه کنید.

چرا باید سختی کلمات کلیدی را در نظر بگیریم؟

 با در نظر گرفتن سختی کلمات کلیدی، می توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که برای شما قابل دستیابی باشند و رتبه بندی مناسبی کسب کنید. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب می توانید میزان تلاش و منابعی که باید برای رتبه بندی در آن کلمات کلیدی صرف کنید را به طور دقیق برآورد کرده و انتظارات واقع بینانه‌ای از نتایج سئوی خود داشته باشید.

انتخاب کلمات کلیدی بر اساس سختی آنها، باعث خواهد شد که استفاده بهینه از منابع خود بکنید و منابع خود را برای گرفتن رتبه در کلمات کلیدی در نظر بگیرید که احتمال کسب نتیجه در آنها برای شما بیشتر است.

سختی کلمات کلیدی می تواند چالشی در مسیر سئوی شما باشد، اما با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تمرکز بر تلاش های سئو و استفاده از ابزارهای مناسب برای اندازه گیری سختی کلمات کلیدی، می توانید بر این چالش غلبه کرده و به قله های سئو دست پیدا کنید. بهترین ابزار برای اندازه گیری میزان سختی کلمات کلیدی یا keyword difficulty برای کلمات کلیدی در زبان فارسی ابزار جت سئو است. دلیل این موضوع این است که جت سئو به عنوان اولین و قدرتمندترین ابزار سئو ایرانی بیشتر حجم داده از کلمات کلیدی فارسی را دارد و با محاسبه سختی کلمات بر روی بیش از 12 میلیون کلمه کلیدی فارسی، دقت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد.

در همه ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که جت سئو ارائه می‌دهد مانند واژه گستر، شکاف کلمات کلیدی، کلمات کلیدی رقبا و ساختار محتوا سختی کلمات کلیدی قابل مشاهده است. به عنوان مثال در تصویر زیر خروجی ابزار واژه گستر (ابزاری که فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع را نمایش می دهد) قابل مشاهده است:

نمایش سختی کلمات کلیدی در ابزار واژه گستر جت سئو

همچنین سایر ابزارهای جت سئو، داده‌های مناسبی در مورد کلمات کلیدی به ما ارائه می‌دهند، ابزار ساختار محتوا، علاوه بر keyword difficulty ، حجم جستجو، حجم مناسب محتوا برای آن کلمه کلیدی و همچنین نوع محتوا را به ما ارائه می‌دهد. در تصویر زیر خروجی ابزار ساختار محتوا را مشاهده می‌نمایید:

نمایش سختی کلمات کلیدی در ابزار ساختار محتوا جت سئو

به یاد داشته باشید که سئو یک فرآیند بلندمدت است و نیاز به صبر و حوصله دارد. بنابراین حتی زمانی که کلمات کلیدی با سختی کم را انتخاب می‌کنید، نیاز دارید که صبور باشید. با انتخاب کلمات کلیدی متناسب با قدرت سایت خود همواره می توانید بهترین نتایج را کسب کنید.

چگونه استراتژی سئو مناسب با بررسی سختی کلمات کلیدی طراحی کنیم؟

طراحی استراتژی سئو به معنی استفاده بهینه از منابع برای رسیدن به اهداف است. ابزارهای مختلفی برای طراحی استراتژی وجود دارد مانند ماتریس SWOT اما نکته مهم این است که چگونه تصمیمات مناسب استراتژیک بگیریم تا از انرژی و زمانی که برای سئو مصرف می‌کنیم بهترین نتایج را کسب کنیم.

در فرآیندهای تحقیق کلمات کلیدی، یک فهرست از کلمات کلیدی به دست خواهیم آورد. اولویت بندی فهرست کلمات کلیدی یک تصمیم استراتژیک مهم است، فاکتورهایی که باید در نظر بگیریم عبارتند از:

  • میزان هدفمند بودن آن کلمه کلیدی (تا چه میزان به مخاطب هدف ما مرتبط است)
  • میزان ارزشی که برای ما ایجاد می‌کند (تا چه میزان برای ما فروش ایجاد می‌کند)
  • سختی کلمه کلیدی (چقدر باید انرژی مصرف کنیم تا در آن کلمه کلیدی به نتیجه مناسب برسیم)
  • حجم جستجوی کلمه کلیدی (با کسب رتبه در این کلمه، چه تعداد مخاطب را جذب خواهیم کرد)

مشخص است کلمات کلیدی که برای ما ارزش بیشتری ایجاد می‌کنند و هدفمند هستند در اولویت قرار خواهند گرفت. اما اگر در فرآیند تصمیم گیری، سختی کلمات کلیدی را در نظر نگیریم، استفاده مناسبی از منابع خود نکرده‌ایم. یکی از تصمیمات مناسب برای اینکه متوجه شویم چه کلماتی از نظر میزان سختی برای ما مناسب هستند، این است که ابتدا از کلمات کلیدی ساده شروع کنیم و بر اساس نتایجی که در نتایج گوگل یا SERP کسب می‌کنیم به مرور به سراغ کلمات کلیدی با سختی بیشتر برویم.

ابتدا بهتر است کلمات کلیدی را سختی کم را انتخاب کنیم و به مرور به سراغ کلمات کلیدی با سختی بیشتر برویم.

این تصمیم می‌تواند باعث شود که نتیجه مناسب و هدفمندی از فرآیندهای سئو کسب کنیم.

نتیجه گیری

سختی کلمات کلیدی یکی از معیارهای مهم در انتخاب و اولویت بندی کلمات کلیدی در سئو است. در این مقاله در مورد فاکتورهای تاثیر گذار در سختی کلمات کلیدی و اهمیت در نظر گرفتن سختی کلمات کلیدی در فرآیندهای تحقیق کلمات کلیدی صحبت کردیم. اگر این مقاله برای شما مفید واقع شده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. مشتاق دریافت نظرات سازنده شما هستیم.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید