اشتراک جت سئو

چگالی کلمات کلیدی چیست؟


وقتی گوگل الگوریتم‌های خود را به روز رسانی کرد، صفحاتی که یک کلمه کلیدی را به طور مرتب و بی‌معنی تکرار کرده بودند جریمه شدند. اینجا بود که اصطلاحی با نام چگالی کلمه کلیدی در فرهنگ لغات سئو به وجود آمد. در این مطلب با تمام نکات مربوط به تراکم یا چگالی کلمات کلیدی آشنا خواهید شد.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟


بیشتر بخوانید: رتبه کلمه کلیدی


واژه چگالی در علوم زیادی کاربرد دارد و به معنای غلظت یک چیز مشخص است. در سئو هم چگالی کلمات کلیدی به معنای تراکم کلمات کلیدی در یک صفحه وب است. وقتی تعداد کلمه کلیدی در صفحه زیاد باشد در واقع صفحه از نظر کلمه کلیدی غلیظ یا پرتراکم است و اگر تعداد کلمه کلیدی در صفحه کم باشد به این معنی است که تراکم کلمه کلیدی در آن صفحه کم است.
اما چطور می‌توان تراکم کلمه کلیدی را در یک صفحه وب محاسبه کرد؟

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

در سئو چگالی کلمات کلیدی را به صورت درصد بیان می‌کنند. مثلاً می‌گویند از هر 100 کلمه 3 کلمه آن باید کلمه کلیدی باشد. بنابراین خیلی راحت می‌توان با یک درصد گرفتن مقدار آن را در صفحه محاسبه کرد:

100 * (تعداد کل کلمات موجود در صفحه / تعداد کلمات کلیدی موجود در صفحه) = چگالی کلمات کلیدی
اما مسئله اینجاست که در بسیاری از مواقع کلمه کلیدی فقط یک کلمه نیست، بلکه یک عبارت (مجموعه‌ای از چند کلمه) است. در این صورت چطور می‌توان تراکم آن را محاسبه کرد؟

چگالی عبارت کلیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

وقتی به جای یک کلمه، چند کلمه در کنار یکدیگر عبارت کلیدی را تشکیل دهند، برای محاسبه چگالی، فرمول زیر توصیه می‌شود:
100 * [تعداد کل کلمات موجود در صفحه / (تعداد کلمات عبارت کلیدی * تعداد کلمات کلیدی موجود در صفحه)] = چگالی عبارت کلیدی
معمولاً توصیه می‌شود به جای یک کلمه از یک عبارت به عنوان کلیدواژه استفاده شود؛ زیرا در این صورت میزان ارتباط صفحه با آنچه کاربر جستجو کرده افزایش خواهد یافت و کاربران بهتر می‌توانند پاسخ سؤالاتشان را بیابند.
به عبارت‌های کلیدی طولانی long tail keywords گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید:  تحقیق کلمات کلیدی


بهترین چگالی کلمه کلیدی / نحوه توزیع کلمات کلیدی

بهترین چگالی کلمات کلیدی

برخی سئوکاران معتقدند با وجود هوش مصنوعی گوگل و الگوریتم تشخیص کلمات مترادف در متن نیازی به رعایت چگالی خاصی برای کلمات کلیدی در صفحه نیست. با این حال تجربه نشان می‌دهد این الگوریتم هنوز به اندازه کافی در مورد زبان فارسی پیشرفت نکرده و سئوکاران باید با توجه به این مسئله هم چنان چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنند.
بهترین چگالی کلمات کلیدی توصیه شده از سوی متخصصین سئو بین 1 تا 3 کلمه به ازای هر 100 کلمه در صفحه است یا به عبارت دیگر 1 الی 3 درصد تراکم کلمه کلیدی توصیه می‌شود.
اما این کلمات باید به صورت متوازن در صفحه پخش شوند. به عبارت دیگر حتماً توجه داشته باشید که فاصله بین کلمات کلیدی موجود در صفحه به طور تقریبی یکسان باشد نه اینکه مثلاً ابتدای صفحه چهار پنج کلمه کلیدی داشته باشد و انتهای آن از عبارات کلیدی استفاده نشود.

نکته دیگری که در توزیع کلمات کلیدی باید به آن توجه کرد، این است که علاوه بر متن معمولی صفحه، حتماً در بخش‌های برجسته‌تر صفحه نیز این کلمات به کار بروند. منظور از بخش‌های برجسته صفحه قسمت‌های زیر است:

  • عنوان صفحه (H1)
  • هدینگ‌های صفحه (H2 و H3)
  • ویژگی alt تصاویر
  • پیوند یکتا (URL)
  • متای توضیحات

فراموش نکنید زیاده‌روی در سئو همیشه نتیجه معکوس خواهد داشت. برای مثال لازم نیست در تمام H2 های صفحه کلمه کلیدی را به کار ببرید. هم‌چنین ویژگی alt همه تصاویر نیز نباید دقیقاً همان یک عبارت کلیدی باشد.


همچنین بخوانید: کیورد گپ چیست؟



جمع بندی


برای اینکه تراکم کلمات کلیدی در صفحه به طرز مطلوبی رعایت شود باید خوانایی متن به سهولت انجام پذیرد. به عبارت دیگر باید به تعدادی در صفحه از کلمه کلیدی استفاده شود که وقتی متن خوانده می‌شود همه چیز کاملاً طبیعی جلوه کند. نه اینکه به زور کلمه را در متن بگنجانید. بهترین روش این است که متن را به زبان ساده و مرتبط با کلمه کلیدی بنویسید. در خصوص اینکه در حوزه سئو منظور از تولید محتوا چیست به طور کامل در یک مقاله اختصاصی توضیح داده ایم. پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید.
پیشنهاد می کنیم برای آنالیز سایت خود از ابزار جت سئو استفاده کنید. جت سئو یک افزونه سئو کروم هم دارد که به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. اگر هم به دنبال اطلاع از بررسی رتبه سایت خود بین رقبا هستید کافی است از طریق لینک زیر ثبت نام کنید تا بتوانید به مدت 7 روز از جت سئو رایگان استفاده کنید:
با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید