تولید محتوا با هوش مصنوعی

YMYL چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

 آخرین به‌روزرسانی: 01 آذر 1403

YMYL یکی از مباحثی است که هر سئوکار حرفه‌ای باید با آن آشنا باشد. مفهومی که می‌توان گفت نقشی اثرگذار در سیستم رتبه‌بندی و رنکینگ گوگل بازی می‌کند. YMYL نه تنها به کمک کاربران اینترنت آمد تا اطلاعات صحیح‌تر و دقیق‌تری به دست آورند، بلکه به پاکسازی فضای اینترنت از محتواهای آسیب‌زننده هم کمک زیادی کرده است.

در چند سال گذشته گوگل بیش از همیشه به ارائه محتواهای سودمند در نتایج جستجو حساس شده است. البته بالا رفتن حجم اطلاعات دروغین یا محتواهای آسیب‌زننده در وب، گوگل را مجبور به این کار کرد. YMYL هم از دل همین حساسیت گوگل بیرون آمد. حالا الگوریتم YMYL در کنار الگوریتم E.A.T، به کمک گوگل آمده‌اند تا اطلاعاتی صحیح، دقیق و معتبر برای کاربران فراهم کنند. اگر شما هم مشتاقید بدانید YMYL چیست و چگونه می‌توانید آن را به کار گیرید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

YMYL چیست؟

صفحات YMYL و الگوریتم E-A-T اولین بار در راهنمای ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل در سال 2018 مطرح شد. از آن زمان این الگوریتم‌ها هر روز بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. همچنین جایگاه آن‌ها در الگوریتم هسته گوگل هم ارتقا یافته است.

برای آنکه بدانیم YMYL چیست، بهتر است ابتدا معنای آن را دریابیم. YMYL از عبارت “your money or your life” گرفته شده است: پول شما یا زندگی شما. عبارتی که در یک کلام اشاره دارد به اهمیت پول و زندگی کاربران برای گوگل.

در واقع گوگل با YMYL دست روی صفحاتی می‌گذارد که ممکن است روی کیفیت زندگی یا وضعیت مالی کاربران تاثیر منفی بگذارند.

خود گوگل در توصیف آن‌ها می‌گوید: «صفحاتی که پتانسیل تاثیر روی میزان شادی، سلامت، ثبات مالی و امنیت افراد را دارند».

در واقع صفحاتی که در حیطه YMYL تشخیص داده شوند، با سخت‌گیری بیشتری بررسی می‌شوند. محتوای این صفحات باید اعتماد گوگل را از جنبه صحت، دقت و اعتبار کسب کنند. به زبان ساده محتوای این سایت‌ها نباید خطری برای سلامت، ثبات مالی و امنیت کاربران ایجاد کنند.

اهمیت YMYL چیست

پس از اینکه فهمیدیم YMYL چیست، حالا بیشتر به اهیمت آن پی می‌بریم. مسئله‌ای که بالاترین اولویت را برای گوگل دارد، رسیدن کاربران به اطلاعات صحیح است. این همان چیزی است که اطمینان مخاطبان به گوگل را ایجاد می‌کند. اگر گوگل نتواند اطلاعات معتبر را از اطلاعات نامعتبر تفکیک کند، دیگر کسی به سیستم رتبه‌بندی و رنکینگ گوگل اعتماد نخواهد داشت.

گوگل از همان روزی که فعالیتش را شروع کرده، همیشه بر اولویت‌ داشتن محتوای باکیفیت تاکید داشته است. در واقع از همان ابتدا رابطه مستقیمی بین تولید محتوا باکیفیت و قرار گرفتن آن در رتبه‌های بالای SERP وجود داشته است. به همین دلیل توجه به الگوریتم YMYL و E.A.T باید در اولویت کار تولیدکنندگان محتوا قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: محتوای تکراری چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟ 


YMYL روی چه سایت‌هایی تاثیرگذار است؟

هر صفحه‌ای که اطلاعات غلط آن بتواند روی کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیر منفی بگذارد، جزو صفحات YMYL قرار می‌گیرد. این صفحات را می‌توان در گروه‌های زیر دسته‌بندی کرد:

اخبار: سایت‌هایی که در مورد رویدادهای بین‌المللی، اقتصاد، سیاست، علم و تکنولوژی اخبار منتشر می‌کنند. با استفاده از گوگل دیسکاور می توانید اخبار را دنبال کنید.

مسائل حوزه شهروندی: سایت‌هایی که در حوزه افزایش آگاهی شهروندی فعالیت می‌کنند. موضوعاتی مثل انتخابات، خدمات دولتی، موسسات عمومی، خدمات اجتماعی و مسائل حقوقی در این دسته قرار می‌گیرند.

مسائل مالی و اقتصادی: سایت‌هایی که در حوزه مسائل مالی مثل روش‌های سرمایه‌گذاری، مالیات، بیمه، خدمات بانکی و... اطلاعات ارائه می‌کنند. همچنین سایت‌هایی که امکان نقل و انتقال آنلاین پول را فراهم می‌کنند، در این دسته قرار دارند.

فروشگاه‌های اینترنتی: سایت‌های فروشگاهی و یا آن‌هایی که اطلاعاتی در مورد خرید کالا و خدمات ارائه می‌کنند.

اطلاعات پزشکی: سایت‌هایی که اطلاعتی در مورد بیماری‌ها، روش‌های درمان، داروها، بیمارستان‌ها و... ارائه می‌کنند.

گروه‌های اجتماعی: سایت‌هایی که در حوزه گروه‌های مختلف انسان‌ها مثل گروه‌های قومی، دینی، جسنیتی و.. فعالیت می‌کنند.

علاوه بر موارد بالا، موضوعات زیاد دیگری هم هستند که تاثیرات جدی بر زندگی انسان‌ها دارند. موضوعاتی مثل ورزش، تغذیه، سفر و کاریابی از این جمله‌اند. گوگل این موضوعات را هم در حد خودشان با YMYL بررسی می‌کند.

رتبه‌بندی محتوای YMYL توسط گوگل چگونه است؟

وقتی محتوایی در فضای وب منتشر شد، توسط الگوریتم E.A.T بررسی می‌شود. سپس محتوای مورد نظر بر اساس سودمند بودن و هم‌خوانی با فاکتورهای E.A.T رده‌بندی می‌شود. حال اگر محتوای منتشر شده در حیطه صفحات YMYL تشخیص داده شود، این بار با نگاهی موشکافانه‌تر و دقیق‌تر توسط الگوریتم YMYL بررسی می‌شود. همان‌طور که گفتیم محتوای YMYL، نباید کوچک‌ترین تاثیر منفی روی زندگی کاربران بگذارد. در نهایت محتواهای YMYL براساس هم‌خوانی بیشتر با معیارهای E.A.T رتبه‌بندی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: EEAT چیست


ارتباط YMYL با E.A.T

E.A.T را می‌توان برادر بزرگتر الگوریتم YMYL دانست. این الگوریتم بر تولید محتوای باکیفیت نظارت دارد. نام E.A.T مخفف کلمات expertise, authority, trustworthiness است. در ادامه به بررسی نقاط تاکید این الگوریتم می پردازیم.

تخصص (Expertise)

واژه expertise بر تخصص نویسنده محتوا تاکید دارد. در واقع شما به عنوان نویسنده محتوای سایت باید تخصص خود را در زمینه فعالیتتان اثبات کنید. گاه این موضوع از کیفیت مقالات سایت قابل تشخیص است. اما در حوزه‌های تخصصی و حساس، باید اقدامات بیشتری برای اثبات تخصص انجام دهید.

اعتبار (Authority)

واژه authority بر اعتبار نویسنده و سایت تاکید دارد. در واقع اعتبار وقتی ایجاد می‌شود که تخصص نویسنده محتوا توسط دیگر بازیگران مطرح به رسمیت شناخته شود. گوگل این موضوع را از لینک‌های خارجی سایت، استناد به مطالب آن و بازنشر آن‌ها تشخیص می‌دهد.

اعتماد (Trustworthiness)

واژه trustworthiness هم بر میزان قابل ‌اعتماد بودن وب سایت و محتواهای داخل آن تاکید دارد. یکی از راه‌های جلب اعتماد مخاطبان، انتشار مدارک علمی و سوابق کاری نویسنده‌ها در صفحه نویسندگان است.

در حالی که الگوریتم YMYL به محتواهای خاص توجه نشان می‌دهد. الگوریتم E.A.T همه محتوای موجود در فضاب وب را تحت نظر دارد.

شیوه سئو کردن محتوای سایت برای صفحات YMYL 

برای اینکه محتوای سایتتان با YMYL و E.A.T هم‌خوانی داشته باشد، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید. مجموعه این کارها به گوگل این اطمینان را می‌دهد که تولید محتوای سایت شما توسط افرادی متخصص و باتجربه انجام شده و از منابعی معتبر گرفته شده‌اند.

  • در قدم اول بهتر است صفحات سودمند و غیرسودمند سایت خود را جدا کنید. در این مرحله همه صفحات سایت را یک بار بررسی کنید و به این سوال پاسخ دهید که آیا محتوای صفحه مشکلی را از مخاطبان حل می‌کند؟ اگر پاسخ منفی است باید یا صفحه مورد نظر را حذف کرده یا فکری برای بالا بردن کیفیت محتوای آن بکنید.
  • در قدم بعدی لازم است مشخص کنید که کدام صفحات سایت شما به عنوان YMYL در نظر گرفته می‌شوند.
  • در ادامه باید مطمئن شوید محتواهای YMYL به اندازه کافی تخصصی هستند. این محتواها باید صحیح و دقیق باشند و تا جای ممکن به منابع معتبر استناد کرده باشند.
  • حالا لازم است به گوگل نشان دهید که محتوای YMYL شما توسط متخصصین حوزه مورد نظر تولید شده است. گوگل این موضوع را از طریق پروفایل‌های شخصی نویسندگان تشخیص می‌دهد. پس باید در وب‌سایت خود صفحاتی برای معرفی نویسنده‌ها داشته باشید. این صفحات باید به پروفایل‌های نویسنده در شبکه‌های اجتماعی لینک شود.
  • همچنین داشتن لینک‌هایی از مقالات منتشر شده نویسنده در وب سایت‌های معتبر دیگر، مقالات و سخنرانی‌ها در کنفرانس‌های علمی و...، کمک زیادی به بالا بردن اعتبار نویسندگان خواهد کرد.
  • مراقب باشید هیچ‌وقت در موضوعاتی که حوزه تخصصی وب سایت شما نیست، توصیه‌های تخصصی به کاربران نکنید. به خصوص در حوزه‌هایی مثل سلامت و پزشکی، حوزه مالی، حقوق و..
  • دقت و صحت محتوای سایت از اهمیت زیادی برای گوگل برخوردار است. توجه داشته باشید محتوای شما باید هم صحیح باشد و هم دقیق. به زبان دیگر از یک سو باید محتوای شما دروغ نباشد و از سوی دیگر باید محتواهایی به دور از کلی‌گویی‌های بی‌فایده داشته باشید.
  • تبادل لینک با وب سایت‌های معتبر در حوزه فعالیتتان اعتبار زیادی برای وب سایت شما به همراه می‌آورد. اگر در زمینه افیلیت ‌مارکتینگ فعالیت می‌کنید، مراقب باشید محتوای شما به کاربران کمک کند تا تصمیمی آگاهانه برای خرید بگیرند. اینکه فقط بخواهید کاربر را به کلیک کردن روی لینک‌ها مجاب کنید، خیلی مورد پسند گوگل و کاربران نیست.
  • حواستان به محتوای UGC وب سایتتان باشد. بهتر است زمانی را به ویرایش آن‌ها اختصاص دهید. این کار برای دور نشدن از شاخص‌های E.A.T لازم است. اگر نمی دانید UGC چیست می توانی مقاله جت سئو را در این زمینه مطالعه کنید.

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان گفت YMYL و E.A.T دو مفهوم مکمل یکدیگرند. این دو برادر دست در دست همدیگر محتوای موجود در وب را زیرنظر دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند اطلاعات معتبر، قابل استناد و صحیح را تشخیص داده و آن‌ها را به دست کاربران برسانند. تخصصی‌ بودن محتوا مهم‌ترین نکته‌ای است که در مورد YMYL باید به آن توجه ویژه داشته باشید. از یک سو اثبات تخصص نویسندگان به گوگل مهم است. از سوی دیگر خارج‌نشدن محتوا از حوزه تخصصی وب سایت اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر این‌ها تولید محتوایی که به نیاز مخاطبان پاسخ دهد، نه تنها ترافیک خوبی برای سایت شما ایجاد می‌کند، بلکه توسط E.A.T و YMYL گوگل به عنوان محتوای باکیفیت شناسایی می‌شود. در نتیجه رتبه‌های بالای جستجوی گوگل درانتظارتان خواهد بود. بررسی محتوا و به صورت کلی آنالیز سایت خود را با ابزار جت سئو انجام دهید تا در نتایج رتبه های پایدار کسب کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید