پس از آشنایی با اینکه سئو چیست، بسیاری از افراد به دنبال یادگیری ابزارهای این حوزه می روند. اگر شما هم به دنبال راهی برای کنترل کردن ترافیک و تحلیل سایت خود هستید، یکی از بهترین ابزارهای سئو که بسیار به کار شما میآید، سیمیلار وب است و درباره همه چیز از جمله معیارهای سئو خاکستری گزارش هایی دقیق ارائه می دهد. سئو کلاه خاکستری چیست مقاله ای است که می توانید آن را دنبال کنید تا اطلاعات دقیق تری به دست آورید. اما به هر جهت SimilarWeb سریعترین و آسانترین راهیست که به وسیلۀ آن میتوانید ببینید چه در سایتتان میگذرد. با اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما میگذارد میتوانید ترافیک ورودی را از هر کانالی که باشد مانند شبکههای اجتماعی، رقبایتان و... یک جا و به طور همزمان ببینید. این ابزار نمایی کامل از سایتتان در اختیارتان میگذارد و به عنوان یک داشبورد قوی دادههای مختلفی از جمله رتبه ترافیک، لوکیشن، جستوجوی ارگانیک کلمات کلیدی، ردگیری رقبا، اندازهگیری رتبه سئو و... را نمایش میدهد. در این مطلب سراغ بررسی کامل این ابزار، مزایا و معایب، نحوۀ کارکرد و... میرویم.
سیمیلاروب چیست؟
سیمیلار وب SimilarWeb یک شرکت نرمافزاری تحلیلی اینترنتی است که در سال 2007 بنا شد. هدف این سایت دنبال کردن و تحلیل چگونگی عملکرد سایتها و رتبهبندیشان در مقابل دیگر سایتهای فعال در آن حوزه است.
SimilarWeb همچنین یک سرویس تحلیل ترافیک سایت است که دادههایی دربارۀ تعداد بازدیدکنندگان یک سایت، اینکه از کجا وارد سایت شدهاند، با جستوجوی کدام کلمه کلیدی شما را پیدا کردهاند و معیارهای دیگر در اختیار شما قرار میدهد. همچنین برای کسانی که برای کسبوکار آنلاین خود به دنبال ابزارهایی اضافهتر هستند، ویژگیهایی مانند هوش تحقیق دیجیتال، هوش دیجیتال مارکتینگ، هوش فروش، هوش سرمایهگذار و هوش خریدار ارائه میکند.
تمامی این ویژگیها، در واقع ابزارهایی هستند که بواسطۀ آنها میتوانید به دادههای به روز بیش از 100 میلیون سایت دست پیدا کنید و طبق آن استراتژی بازاریابی بسازید، رفتار مشتری را درک کنید و راحتتر به اهداف خود برسید.
مهمترین ویژگیهای سیمیلار وب
similar web جامعترین پلتفرم هوش بازاریابی رقابتی و تجزیه و تحلیل سایت در جهان است که به صاحبان کسبوکار اجازه میدهد تصمیمات درستی حول و حوش موضوعاتی مانند بازاریابی آنلاین، سئو، توسعه اپلیکیشن موبایل، ساخت استراتژی محتوایی و... بگیرند. در زیر به 14 ویژگی اصلی سیمیلار وب که به عنوان ابزارهای مختلف در اختیار شما قرار میگیرد، اشاره میکنم:
- محک زدن (Benchmarking)
- تحلیل سایت
- تحلیل رقبا
- تحلیل معرف (Referral)
- تحلیل ترند
- ابزار تحقیق کلمات کلیدی
- مدیریت چندین سایت
- ردگیری میزان ماندگاری کاربر در سایت
- مدیریت کمپینها
- ردگیری کلمات کلیدی
- معیارهای عملکردی
- ردگیری جستوجوی سایت
- ردگیری / تنظیمات اهداف
- ردگیری مشاهده صفحات (Pageview)
در کنار تمامی این ویژگیهای فنی، سیمیلار وب دارای مزایای دیگری هم هست که از جمله آن میتوان به موارد زیر که توسط کاربران آن بیان شده است اشاره کرد:
- در زمان تبادل لینک با سایتهای دیگر بسیاری کاربردیست.
- مناسب برای سایتهایی که ترافیک خوبی ندارند.
- دارای قابلیت مقایسۀ سایت خود با رقبا
- ابزاری خوب برای بررسی عملکرد سایت رقبا
- توانایی ارائه گزارش در اکسل
- امکانات نسبتا مناسب در نسخۀ رایگان
- قابلیت تحلیل کلمات کلیدی گوگل پلی برای اپلیکیشنهای موبایل
- دارای اطلاعات بینالمللی
در جت سئو بخوانید: ابزار gtmetrix چیست؟
امکانات ابزار تحلیل سایت SimilarWeb
امکانات سایت SimilarWeb به سه بخش کلی زیر تقسیم میشود:
- تحلیل سایت
- تحلیل حوزۀ فعالیت (صنعت)
- API و ادغام
در ادامه هر کدام از این سه بخش را به تفصیل بررسی میکنیم.
تحلیل سایت با سیمیلار وب (Website Analysis)
به وسیلۀ ابزارها و رتبه سیمیلار وب شما میتوانید عملکرد سایت خود را به طرق گوناگون ارتقا دهید:
- معیارهای سنجش میزان ترافیک و تعامل: بهترین راه برای مقایسۀ سایتتان با رقبا چیست؟ اینکه آن را به نسبت همین رقبا در معیارهایی مانند تعداد بازدیدکنندگان، نرخ پرش، بازدید از صفحات و زمان ماندگاری در سایت محک بزنید.
- کلمات کلیدی PPC و سئو: کلمات کلیدی پولی و ارگانیک در این ابزار سیمیلار وب قابل مشاهدهاند. همچنین میتوانید کلمات کلیدی ترند شده، اینکه چه مقدار ترافیک را این کلمات ترند شده جذب کردهاند و هم تبلیغات مرتبط با آنها را مشاهده کنید. این ابزار به شما کمک میکند که کمپینهای PPC قدرتمندتری ایجاد کنید.
- علایق مخاطب: بینش قدرتمندی توسط این ابزار برای شما پدید میآید؛ به این ترتیب که به شما نشان داده میشود که کاربر در همان سشنی (جلسه) که در حال بازدید از سایت شما بوده است، از چه سایتهای دیگری بازدید میکرده است. به این ترتیب میتوانید تبلیغات ریتارگتینگ هدفمندتری اجرا کنید تا مخاطبان بالقوۀ بیشتری جذب کنید. این روند به شما در تهیه و تولید محتوای ارزشمندتر و مطابق با علایق کاربر نیز کمک شایانی میکند.
- منابع ترافیک: ترافیک سایت شما میتواند منابع مختلفی داشته باشد. بوسیلۀ این ابزار میتوانید این منابع را کشف کنید تا ببینید که از سمت سایتهای دیگر بودهاند یا از شبکههای اجتماعی و... . حتی میتوانید با این ابزار از استراتژی رقیب خود هم استفاده کنید.
- صفحات محبوب: شما میتوانید صفحه پربازدید رقیب خود را پیدا کنید و از آن برای تولید محتوایی ارزشمند استفاده کنید تا به این ترتیب در جذب مخاطب بهتر و دقیقتر عمل کنید.
آموزش ابزارهای دیگر سئو در جت سئو: آموزش moz pro
تحلیل حوزۀ فعالیت (Industry Analysis)
این بخش به شما کمک میکند که صنعتی که در آن هستید یا قرار است به آن وارد شوید را با سه ویژگی اساسی بهتر بشناسید:
- معیارهای سنجش میزان ترافیک و تعامل: هر صنعتی حجم مشخص و استانداردی از ترافیک و تعامل دارد. این ابزار در شناخت این استانداردها دربارۀ حجم ترافیک، تعامل، نرخ پرش، بازدید از صفحات و زمان ماندگاری به شما کمک میکند.
- کلمات کلیدی PPC و سئو: این ابزار هم ویژگیهای یکسانی مانند بخش قبلی دارد.
- رهبران صنعت: اگر میخواهید بدانید که در صنعت شما، چه سایتهایی رهبران جذب ترافیک هستند میتوانید از این ابزار استفاده کنید. این ابزار به شما نشان میدهد که این رهبران، ترافیک خود را چگونه جذب میکنند؛ از تبلیغات، شبکههای اجتماعی، موتورهای جستوجو، ایمیل یا ...
تحلیل صنعت در پایهگذاری کمپینهای مبتنی بر داده بسیار اهمیت دارد. اگر از این ابزار به درستی استفاده کنید، به سادگی میتوانید شبیه همین رهبران بازار ترافیک جذب کنید. به عبارت دیگر این نوع تحلیل، بازاریابی شما را عاری از هرگونه خطایی میکند و در بلند مدت هم در هزینههای شما صرفهجویی خواهد شد.
API و ادغام
ادغام API به شما اجازه میدهد که ابزاری بسازید که مستقیما به پلتفرم سیمیلار وب متصل میشود. شما از API میتوانید برای موارد زیر بهره ببرید:
- رتبه گیری و ریچ
- تعامل
- ترافیک
- سایتهای مشابه
- سایتهای بازدید شده توسط کاربر
- تگهای سایت
- دستهبندی سایت
- معرفی در شبکههای اجتماعی
- تحقیق کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی رقیب
- اطلاعات اپلیکیشن موبایل
صنایع مختلفی همین حالا هم در حال استفاده از APIها به نفع خودشان هستند مانند فناوریهای تبلیغاتی، فروش آنلاین، خدمات آنلاین، مشاوره و مالی، امنیتی و... . این صنایع با استفاده از API توانستهاند ترندهای روز را کشف کنند، سرنخ جذب کنند، دادههایشان را ادغام کنند، گزارشات سفارشی بسازند و از کلاهبرداریها آگاه شوند.
آموزش کار با ابزار SimilarWeb و گزارش گیری از آن
در این بخش سراغ بررسی کلی نحوۀ کار با ابزار similar web میرویم. برای شروع کار باید وارد سایت SimilarWeb.com شوید. اگر سایت به درستی باز نشد یا کامل بارگذاری نشد باید ابزارهای تغییر IP استفاده کنید.
بعد از وارد شدن به سایت در ابتدا باید در باکس جستوجویی که نوشتهای تحت عنوان Analyze any website or app دارد، آدرس سایتی که میخواهید آن را مورد تحقیق قرار دهید وارد کنید. پس از وارد کردن آدرس سایت و زدن اینتر، شما به اطلاعات پایه و رایگانی که سیمیلار وب در اختیارتان میگذارد دست پیدا خواهید کرد که در ادامه این بخشها را بررسی میکنیم:
- باکس اطلاعات: اولین چیزی که در صفحه به نمایش درمیآید اطلاعاتی دربارۀ آن سایت است. مانند سال تاسیس، تعداد کارمندها، محل تاسیس و صنعت فعالیت.
- رتبه سایت: در این قسمت برای شما سه رتبۀ مختلف سایت را نشان میدهد. رتبه جهانی (Global)، همانطور که از نامش پیداست رتبۀ سایت را در بین تمامی سایتها دنیا نشان میدهد. رتبه کشوری (Country)، رتبه سایت را بین سایتهای همان کشور و رتبه دستهبندی (Category) هم وضعیت رتبۀ آن سایت را بین سایتهایی فعال در همان حوزه نشان میدهد.
سیمیلار وب دارای دستهبندیهای فراوانی است که هر سایت بسته به فعالیتی که دارد در یکی از این کتگوریها قرار میگیرد.
- میزان بازدید: در این قسمت شما به مجموع میزان بازدید (Total Visits)، درصد نرخ پرش (Bounce Rate)، تعداد صفحات مشاهده شده به ازای هر بازدید (Pages per Visit) و مدت زمان ماندگاری در سایت (Avg Visit Duration) را مشاهده میکنید.
- رتبهها روی نمودار 3 ماهه: در این قسمت شما میتوانید همان رتبههایی که در بالاتر به آن اشاره شد را روی نمودار در 3 ماه اخیر ببینید. میزان افت یا افزایش رتبه در این نمودار به طور کاملا آشکار پیداست. همچنین در این قسمت در ستونی جداگانه شما به سایتهایی که رتبهای حول و حوش خود شما در جهان، کشور یا آن صنعت دارند نیز دسترسی خواهید داشت.
- ترافیک و تعامل: در این قسمت، جزئیات بخش میزان بازدید را به شکل نمودار و مقایسهای مشاهده میکنید. در یک باکس میزان تغییر بازدید و... را نسبت به ماه قبل میبینید و در نموداری هم میزان بازدید 3 ماه اخیر را مشاهده میکنید.
- هدفگیری کشوری و جغرافیایی: در این قسمت به شما نشان داده میشود که عمده بازدیدکنندگان شما (از دستگاههای دسکتاپ) از کدام کشور هستند. رتبۀ 6 کشور اول در این بخش مشخص شده و برای مشاهده گزارش کامل باید در سایت ثبت نام کنید.
- جمعیت شناسی مخاطب: در این قسمت جنسیت بازدیدکنندگان سایت شما و بازۀ سنی آنها به درصد مشخص شده است.
- علایق مخاطب: در این قسمت علاقۀ کلیدی افرادی که به خاطر آن از سایت شما بازدید کردهاند توسط دایرههایی نشان داده شده است که هر دایره بزرگتر به معنای تعداد کاربران بیشتر آن موضوع یا دستهبندی است. همچنین سایتهای دیگری که همین افراد در کنار سایت شما از آنها نیز بازدید کردهاند مشخص شده است.
- رقبا و سایتهای مشابه: این بخش یکی از مهمترین بخشهای سیمیلار وب است که اطلاعاتی را دربارۀ سایتهای رقبای شما با 4 معیار به نمایش میگذارد. این 4 معیار عبارتند از میزان نزدیکی به حوزۀ فعالیت شما، میزان بازدیدکنندۀ ماهانه، دستهبندی فعالیت و رتبهشان در این دستهبندی.
- کانالهای بازاریابی: در این بخش نشان داده میشود که مخاطبان شما بیشتر از کدام کانال وارد سایت شما شدهاند؛ به طور مستقیم، معرف، جستوجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و... .
- ترافیک جستوجوی کلمات کلیدی: این بخش که برای تحقیق کلمات کلیدی مناسب است، 5 کلمه کلیدی با بیشترین ترافیک را به نمایش میگذارد که برای مشاهده بیشتر باید در سایت ثبت نام کنید. همچنین درصد ارکانیگ یا پولی بودن این کلمات کلیدی نیز مشخص شده است. البته در نظر داشته باشید که کلیدواژه هایی که جستجوی بیشتری دارند لزوما گزینه بهتری برای هدف گرفتن نیستند چون رتبه کلمات کلیدی که یک سایت می تواند کسب کند هم باید لحاظ شود. اگر شما نتوانید به ازای یک کلیدواژه پرجستجو رتبه خوبی کسب کنید در نهایت ترافیک مناسبی هم دریافت نخواهید کرد.
- ترافیک معرف و شبکههای اجتماعی: در این دو بخش نیز میزان ترافیک از این دو کانال مشخص شده است.
اینها گزارشهای رایگانی هستند که شما بدون ثبت نام در این سایت میتوانید از سایتهای مختلف بدست آورید. اگرچه با خرید نسخۀ حرفهای این ابزار، اطلاعات به مراتب بیشتر و عمیقتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
همچنین بخوانید: شکاف کلمات کلیدی
تعرفههای ابزار SimilarWeb
در زمان نوشتن این مطلب، سیمیلار وب برای بخش دیجیتال مارکتینگ خود سه نوع تعرفه درنظر گرفته است. تعرفۀ اول Essential با داشتن امکانات ضروری و دارای محدودیت مشخص در دریافت اطلاعاتی مانند نتایج کلمات کلیدی و... است که ماهانه 199 دلار قیمت دارد. تعرفۀ دوم Advanced است که با داشتن امکانات برابر با تعرفۀ قبلی اما با توانایی دریافت اطلاعات به دفعات بیشتر ماهانه 349 دلار قیمت دارد. تعرفۀ آخر نیز که همه امکانات را داراست و هیچ محدودیتی هم ندارد، بدون قیمت مشخص و نیاز به برقراری ارتباط با خود سیمیلار وب دارد.
مقایسه ابزار سیمیلار وب با خدمات جت سئو
اما دسترسی به سیمیلار وب، علی الخصوص نسخۀ حرفهای آن بسیار سخت و هزینهبر است. در حالیکه در بین پلتفرمهای محدود و کم داخلی، پلتفرم بررسی سئو سایت جت سئو در همین حوزه فعال است که ویژگیهای خوبی دارد که نسخه پیشرفته آن را در ادامه آن را با نسخه Advanced SimilarWeb مقایسه میکنیم.
- نسخۀ پیشرفته جت سئو ماهانه 280 هزار تومان (حدود 9.5 دلار) و نسخۀ سیمیلار وب 199 دلار است.
- نسخۀ پیشرفته جت سئو قابلیت نمایش نتایج 15 سایت را دارد و نسخۀ سیمیلار وب 50 سایت.
- نسخۀ پیشرفته جت سئو روزانه نتایج تحلیل 100 صفحه را ارائه میدهد که سیمیلار وب هم همین محدودیت را اما به صورت ماهانه دارد!
- نسخۀ پیشرفته جت سئو روزانه نتایج 150 کلمۀ کلیدی را ارائه میدهد اما سیمیلار وب ماهانه 1000 نتیجه.
- نسخۀ پیشرفته جت سئو روزانه محدودیت 30 تایی برای تحلیل دامنه رقبا دارد اما سیمیلار وب محدودیت 50 تایی ماهانه!
در کنار تمامی این ویژگیها، جت سئو یک اکستنشن سئو هم در اختیارتان قرار می دهد که به کمک آن می توانید صفحات وب را به سادگی تحلیل کنید. همچنین اگر به دنبال بررسی رتبه سایت خود در بین سایت های ایرانی هستید این امکان را هم جت سئو در اختیارتان قرار می دهد.
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه که similar web ابزاری بسیار حرفهای در مدیریت سایت و دیجیتال مارکتینگ است اما مشخص است که با مقایسۀ هزینه و محدودیتهای موجود، استفاده از جت سئو به عنوان یک پلتفرم تا حد زیادی میتواند نیازهای شما را در این حوزه برطرف کند.