امروزه اکثر مردم برای یافتن تقریبا تمام چیزهایی که نیاز دارند و پاسخ سوالاتی که دارند از موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میگیرند، در نتیجه داشتن یک وبسایت بهینه شده برای موتورهای جستجو که باعث موفقیت کسبوکار آنلاین شما شود، بسیار مهم است. با اجرای بهترین استراتژیهای سئو، میتوانید وب سایت خود را به راحتی در دسترس موتورهای جستجو قرار دهید که باعث میشود راحت تر در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار گیرید. برای بالا بردن سئو سایت روشهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
بالا بردن سئو سایت چه مزایایی دارد؟
با بالا بردن رنکینگ سایت و بهبود سئو سایت خود در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل میتوانید بالاتر از سایر رقبا ظاهر شوید و در نتیجه کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنید. دلیل آن نیز مشخص است: وبسایتی که در رتبههای بالاتر ظاهر می شود، ترافیک و کاربران بیشتری را میگیرد که میتواند به افزایش جذب سرنخ (Lead) از کاربران یا در بهترین حالت فروش منجر شود.
افزایش سئو سایت چه اصولی دارد؟
برای بالا بردن سایت در گوگل و نتایج سایر موتورهای جستجو لازم است از تکنیکهای مختلف سئو استفاده کنید. سئو به سه بخش اصلی تقسیم میشود:
- سئو داخلی یا On-page
- سئو فنی یا Technical
- سئو خارجی یا Off-page
جهت افزایش سئو وب سایت لازم است برای بهبود و بهینهسازی سایت خود در هر یک از بخشهایی که نام برده شد یک استراتژی مدون داشته باشید.
اصول سئوی داخلی برای افزایش سئو سایت
مهمترین و کمهزینهترین روش بهبود رتبه و افزایش سئو سایت در نتایج موتورهای جستجو کار کردن بر روی سئوی داخلی سایت است. تا زمانی که داخل سایت شما بهینه نباشد، به راحتی در دسترس موتورهای جستجو نباشد و تجربه خوبی برای کاربران خلق نکند، سایر اقدامات تاثیر بسیار کمی بر روی پیشرفت سایت شما خواهند داشت.
مواردی که باید در سئوی داخلی رعایت کنید:
- تحقیق کلمه کلیدی و مشخص کردن صفحات فرود همراستا با هدف جستجوی کاربر (Search intent)
- تولید محتوا برای خدمات/محصولات و ایجاد صفحات فرود مناسب براساس تحقیق کلمات کلیدی
- پوشش دادن سوالات کاربران با انتشار مقالات مرتبط در زمینه کاری
- آنالیز و بهبود مداوم تگ عنوان
- استفاده از محتواهای غنی در صفحات: عکس، ویدئو، پی دی اف، پادکست و غیره جهت خلق ارزش بیشتر برای کاربران
- استفاده از اتریبیوت alt تصویر جهت نمایش در نتایج جستجوی تصاویر
- لینک سازی داخلی و ایجاد ارتباط صحیح و بهینه بین صفحات
- توجه به EEAT و رعایت کردن فاکتورهای آن در تجربهای که برای کاربران فراهم میشود
- توجه به اصول سئو و خوانا بودن برای کاربران در نگارش محتوا
اصول سئوی فنی در بهبود سئو سایت
مهمترین مسئلهای که در سئوی تکنیکال وجود دارد، ایجاد یک معماری صحیح و ساختار مناسب در سایت جهت دسترسی بهتر موتورهای جستجو برای کرال و ایندکس صفحات سایت است. همچنین رعایت اصول سئوی فنی یا تکنیکال باعث میشود کاربران در هنگام کار با سایت شما تجربه کاربری بهتری داشته باشند.
مواردی که باید در سئوی فنی رعایت کنید:
- بهبود پرفورمنس سایت یا Core Web Vitals
- استفاده از نسخه Mobile friendly
- استفاده از نسخه https در آدرس صفحات
- استفاده از معماری صحیح در ایجاد ارتباط بین صفحات
- کاهش عمق کلیک صفحات داخلی
- بررسی کردن ورژنهای مختلف سایت و اطمینان حاصل کردن از دسترس بودن تنها یکی از ورژنها
http://example.com
http://www.example.com
https://example.com
https://www.example.com
تنها یکی از این چهار نسخه باید وضعیت 200 برگرداند و سایر ورژن ها باید به ورژن اصلی ریدایرکت 301 شوند.
- استفاده صحیح از تگ کنونیکال
- ایجاد سایت مپ
- استفاده درست از فایل robots.txt برای کنترل کردن کرالِ صفحات
- استفاده از دادههای ساختار یافته یا اسکیما صحیح برای مدلهای مختلف صفحات
- اصلاح redirect chain و redirect loop در صورت وجود
- بررسی نکات مربوط به سئوی جاوا اسکریپت در صورت استفاده از فریم ورکهای آن در کدهای سایت
- استفاده از بردکرام (Breadcrumb) و اسکیمای بردکرام
- رعایت اصول semantic HTML در ساختار صفحات
نقش سئو خارجی در افزایش سئو سایت
در گذشته فعالیتهای مربوط به سئوی خارجی تاثیر بسیار زیادی در رشد یک وب سایت داشت. این مورد براساس الگوریتم پیج رنک که یکی از مهمترین الگوریتمهای رتبهبندی گوگل است اندازهگیری میشد (همچنان نیز انجام میشود) به طوری که هر چه یک صفحه تعداد لینکهای بیشتری از سایر دامنهها دریافت میکرد، رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب میکرد. این موضوع باعث شده بود صاحبان وب سایتها به دریافت لینکهای متعدد از سایر وب سایتها بپردازند و نتایج جستجو را دستکاری کنند.
به مرور زمان گوگل الگوریتم خود را بروزرسانی کرد و به جای در نظر گرفتن تعداد لینکهای دریافتی، کیفیت لینکهای دریافتی را سنجید. همچنان لینک سازی خارجی تاثیر خود را در سئو و افزایش رتبه کلمات دارد، اما این موضوع باید با حساسیت و دقت بیشتری انجام شود تا تاثیر لازم را در رشد وبسایت شما داشته باشد.
مواردی که باید در سئو خارجی رعایت کنید:
- رعایت کردن قوانین گوگل برای لینکهای خارجی
- دریافت لینک (بک لینک) از وب سایتهای معتبر و مرتبط به حوزه کاریتان
- استفاده از متن لینک یا انکرتکست صحیح در لینکسازی خارجی
- استفاده صحیح از ابزار disavow tool
اشتباهات رایج در بهبود سئو سایت
تا اینجا به مواردی که میتوانند در بهبود رتبه و بهینهسازی سایت به شما کمک کنند، اشاره شد. اما مواردی هستند که بهتر است از آنها دوری کنید یا با دقت بیشتری آنها را در سایت خود پیاده کنید. چون در صورت انجام شدن یا اشتباه انجام شدن نه تنها باعث رشد وبسایت شما نخواهند شد، بلکه ممکن است باعث افت آن شوند.
اشتباهات رایجی که بهتر است از آنها دوری کنید:
- لینک سازی خارجی بیش از حد و غیراصولی
- دریافت لینک از سایت های غیرمرتبط
- تولید محتوا برای موتورهای جستجو و بدون در نظر گرفتن کاربر
- ایجاد صفحات تو در تو و یتیم بدون در نظر گرفتن ساختار صحیح در ارتباط بین صفحات
- ایجاد صفحات برای کلمات با هدف جستجوی یکسان (مقاله کنیبالیزیشن را بخوانید)
جمعبندی
بدون شک، هدف هر صاحب وبسایت و متخصص سئو، کسب رتبههای بهتر در نتایج است. به همین منظور باید از روشها و استراتژیهای مختلفی در جهت بالا بردن سئو سایت بهره برد. در این مطلب به معرفی بهترین و موثرترین روشهای بهبود سئو سایت اشاره کردیم و توضیح دادیم که هرکدام از این روشها چه تاثیری بر سئو داشته و چگونه میتوان از آنها بهره جست. حتما به دقت این روشها را مطالعه کرده و سعی کنید آنها را در وبسایت خود به کار بگیرید.