سئو منفی (Negative SEO) یکی از تکنیکهایی است که رقیبان از آنها برای لطمه زدن به سایت شما استفاده میکنند. شما ممکن است زمان و هزینه زیادی را صرف کسب رتبه در صفحات نتایج موتورهای جستجو کنید. اما برخلاف انتظارتان طی یک شب همه آن زحمات به باد برود و رتبه سایتتان دچار افت شدید و ناگهانی شود. دقیقاً به همین خاطر است که باید با روشهای Negative SEO و راهکارهای مقابله با آنها آشنا شوید تا از وبسایت خود در برابر حملات رقیبان بیاخلاق جلوگیری به عمل آورید. در این مقاله ابتدا توضیح میدهیم که سئو منفی چیست و چه روش هایی دارد. سپس راه های مقابله با آن را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.
سئو منفی چیست؟
سئوی منفی استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه و روشهای غیراخلاقی برای پایین آوردن رتبه سایت رقیب در موتورهای جستجو است. نقطه مقابل سئوی منفی، سئوی مثبت است.
سئو منفی، نوعی حمله سایبری است که هدف آن کاهش رتبه یک وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است. در این روش، رقبا با استفاده از تکنیکهای غیرقانونی و مخرب، سعی میکنند به صورت عمدی به اعتبار و جایگاه یک سایت آسیب بزنند. این کار میتواند شامل ایجاد بکلینکهای اسپم، ساخت صفحات با محتوای کپیشده از سایت هدف، گزارش نادرست سایت به گوگل و... باشد. هدف نهایی سئو منفی، کاهش ترافیک ارگانیک سایت، کاهش اعتماد گوگل به سایت و در نهایت، کاهش فروش و درآمد سایت است. به عبارت سادهتر، سئو منفی شبیه به یک جنگ سایبری است که در آن رقبا برای کسب رتبه بالاتر، به هر ترفندی متوسل میشوند.
در حالی که در سئوی منفی یا Negative SEO تمرکز بر پائین آوردن رتبه رقبا در گوگل است. در سئوی مثبت شخص میخواهد رتبه خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشد تا بالاتر از بقیه رقیبان قرار بگیرد زمان، منابع و توانایی زیادی برای انجام حمله منفی سئو علیه وبسایت دیگری نیاز است. گوگل نیز در عین حال سعی دارد تا انجام سئو منفی را دشوار سازد.
البته خیلی هم نگران نشوید چراکه این روشها آنچنان زیاد رایج نیستند؛ هرچند در بسیاری موارد بیشتر نوعی رفتار معمولی به شمار میروند تا اقدامی خرابکارانه. اما اگر جایگاه مناسبی در صفحات نتایج جستجو دارید بهتر است مراقب باشید.
آیا سئو منفی حقیقت دارد؟
همان طور که میدانید، عملکردهای ضعیف یا انجام تکنیکهای کلاه سیاه در سئو میتواند به جایگاه وبسایت خدشه وارد کند. حال فرض کنید رقیب شما به جای شما بک لینک هایی ضعیف و بیکیفیت به سایتتان بدهد. در این صورت گویی شما از تکنیکهای سئو کلاه سیاه استفاده کردهاید و در نتیجه ممکن است توسط گوگل جریمه شوید. به این ترتیب رقیب شما نیز به خواسته خود خواهد رسید و شما با افت رتبه شدید و ناگهانی جایگاهتان را به وی تقدیم خواهید کرد.
پس باید بگوییم متأسفانه سئوی منفی حقیقت دارد و اگر هوشمندانه انجام شود گوگل متوجه آن نخواهد شد.
روشهای سئو منفی چیست؟
برای اینکه از سئوی منفی در امان بمانید لازم است با تکنیکهای آن آشنا شده و تمهیداتی برای مقابله با آنها نیز در نظر بگیرید. از جمله رایجترین روشهای سئو منفی عبارتاند از:
- هک کردن وبسایت: اگر وبسایتی دارید که از جایگاه ممتازی در نتایج جستجو برخوردار است هر هکری وسوسه میشود تا کنترل سایت شما را در دست بگیرد. در این حالت هکر بعد از هک کردن سایت، صفحات آن را به صفحات سایت خود ریدایرکت میکند. شاید هم محتوای سایت را با افزودن لینکهای اسپمدار دستکاری کند. در واقع رقبا با هک کردن سایت شما میتوانند بازدیدکنندگان را از وبسایت شما به سایت خودشان هدایت کنند که این بدترین ضربه به رتبه سایت شما خواهد بود.
- تکراری نشان دادن محتوای شما و پخش آن در اینترنت: یکی دیگر از تکنیکهای سئوی منفی، ایجاد محتوای تکراری است. این فرآیند شامل scrap کردن محتوای سایت و کپی کردن آن در وبسایتهای دیگر، اغلب چندین بار، گاهی اوقات حتی به عنوان بخشی از مزرعه لینک است. در این مورد در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
- مزرعه لینک یا لینک اسپم: همان طور که میدانیم گوگل مزرعه لینک را اسپم شناسایی میکند. به این منظور گوگل الگوریتمهایی طراحی کرده تا سایتهایی که از مزارع لینک برای خود بک لینک گرفتهاند را شناسایی کند. کاری که رقبای شما انجام میدهند این است که صدها یا شاید هزاران لینک اسپم را روانه وبسایتتان میکنند. این کار بسیار هوشمندانه انجام میشود به طوری که مثلاً در درون این لینکها انکرتکستی طراحی میکنند که نشان دهند صاحب وبسایت خودش این لینکها را طراحی کرده است.
- ارائه گزارش نادرست به گوگل: در این روش گزارشهای نادرست در حوزه کپی رایت و اسپم بودن سایت به گوگل ارسال میشود. با توجه به اینکه گوگل به صورت الگوریتمی این گزارشها را بررسی میکند، ارسال چنین گزارشهایی باعث خواهد شد که صفحات سایت شما از گوگل حذف شود و در صورتی که بتوانید از خود دفاع کنید، رتبه سایت شما به مرور برخواهد گشت.
- حمله DDOS: در حملات DDOS هدف این است که سایت مقصد با ایجاد ترافیک غیرعادی از دسترس خارج شود. این نوع حملات معمولا به صورت موقتی است و راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از آن وجود دارد.
- ایجاد نظرات منفی: ایجاد نظرات منفی در کامنت وبلاگها، نقشه گوگل و سایتهای نقد و بررسی یکی دیگر از روشهای سئو منفی است که رقبا از آن استفاده میکنند. ایجاد نظرات منفی در نقشه گوگل، به طور مستقیم در رتبه بندی نقشه گوگل تاثیر دارد. از سوی دیگر بر روی اعتماد کاربران تاثیر خواهد گذاشت و تعامل کاربران با آن سایت را کاهش خواهد داد.
راهکارهای مقابله با انواع سئو منفی چیست؟
اکنون باید ببینیم چطور میتوان با تکنیکهایی که رقیبانمان برای ضربه زدن به سئو سایت ما به کار میبرند مقابله کرد. راهکارهای زیر میتوانند کمککننده باشند:
- راهکار مقابله با هک شدن وبسایت: اگر از وردپرس استفاده میکنید افزونه Google Authenticator به شما کمک میکند رمز عبوری دو مرحلهای برای قسمت ادمین سایتتان بسازید. با فعال کردن این افزونه برای ورود به وبسایت کدی روی تلفن همراه شما ارسال میشود که باید آن را نیز بعد از گذرواژه وارد کنید. به علاوه در راستای تأمین امنیت بیشتر سایت وردپرسی میتوانید از پشتیبانی هاستتان کمک بگیرید و از آنها بخواهید شما را راهنمایی کنند.
- راهکار مقابله با کپی محتوای وبسایت و پخش آن در اینترنت: میتوانید از ابزارهایی نظیر Copyscape استفاده کنید. خیلی ساده یو آر آل صفحه خود را وارد میکنید و به شما میگوید که مطلب شما توسط کدام یک از وبسایتها مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. همچنین Google Alerts نیز میتواند در حل این مسئله کمک کننده باشد؛ هر زمان در اینترنت آدرس وبسایتتان بدون لینکدهی به آن تایپ شده باشد Google Alerts شما را مطلع میکند. در این حالت باید با ادمین سایتی که محتوای شما را کپی کرده تماس بگیرید و از او بخواهید تا آن مطلب را پاک کند.
- راهکار مقابله با مزرعه لینک: به این منظور ابزارهایی وجود دارند که برای مقابله با روشهای سئو منفی به ویژه بک لینکهای بیکیفیت از مزارع لینک ایجاد شدهاند. از جمله این ابزارها میتوان به SEO SpyGlass اشاره کرد که نمودارهای پیشرفت تعداد لینک و تعداد دامنههای ارجاع دهنده را در پروفایلتان نمایش میدهد. اگر تعداد این لینکها زیاد بود و دلیلی منطقی برای این افزایش پیدا نکردید بهتر است به عامل Penalty Risk نیز توجه کنید. عامل penalty risk بر اساس کیفیت لینکها به آنها امتیازی بین 0 تا 100 میدهد. هر لینکی که امتیاز کمتری کسب کند احتمالاً از مزرعه لینک نشأت گرفته است. میتوانید این لینکهای بیکیفیت را از همان قسمت نیز پاک کنید.
- ارسال گزارش نادرست به گوگل: برای مقابله با گزارشهای نادرست، باید با گوگل مکاتبه کنید. در صورتی که گزارش DMCA برای شما ارسال شده باشد، باید ثابت کنید که محتوا توسط شما تولید شده یا اینکه شامل قوانین کپیرایت نیست. همچنین برای گزارشهای اسپم باید ثابت کنید که دادههای شما درست است.
- حمله DDOS: شما میتوانید از طریق استفاده از سیستمهای پیشرفته CDN مانند کلودفلیر از حملات DDOS جلوگیری کنید. همچنین با انجام تنظیمات سرور چنین کاری امکان پذیر است.
- ایجاد نظرات منفی: متاسفانه راهکار مستقیمی برای مقابله با این نظرات وجود ندارد و تنها راه ممکن تمرکز بر روی بهبود کیفیت خدمات/محصولات و توسعه نظرات مثبت است.
جمع بندی
در این مقاله ابتدا توضیح دادیم که سئو منفی چیست و چه روش هایی دارد. سپس راه های مقابله با آن را توضیح دادیم. به طور کلی اگر کسبوکاری اینترنتی دارید که زیاد بزرگ نیست نیازی نیست آنچنان نگران سئوی منفی باشید هرچند بهتر است همیشه برای هر حملهای آماده باشید. گوگل همواره دغدغه این حملات را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا الگوریتمهایی هوشمند نیز طراحی کرده است تا جلوی این رفتارهای غیراخلاقی برای تخریب رقبا را بگیرد؛ اما با این وجود به شما توصیه میکنیم با افزایش آگاهی خود پیرامون روشها و راهکارهای مقابله با Negative SEO محتاطانه رفتار کرده و نهایت تلاش خود را در جهت محافظت از کسبوکار اینترنتیتان به کار گیرید.