الگوریتم مرغ مگس خوار از آن دسته الگوریتمهایی است که گوگل را به سمت انسانی شدن و درک رفتارهای کاربر انسانی نزدیک کرد. از همین رو به جرئت میتوان آن را از بزرگترین پیشرفتهای گوگل نامید. با وجود این الگوریتم، مدیران سایتها و سئوکاران نیز باید سایتشان را به سوی انسانی شدن ببرند به طوری که کاربر حس کند با یک انسان در تعامل است نه یک ماشین! برای اینکه بدانید چگونه میتوان این کار را انجام داد در این مقاله با ما همراه باشید.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از مهمترین بهروزرسانیهای الگوریتم جستجوی گوگل است که در سال 2013 معرفی شد. این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا معنای واقعی عبارتهای جستجو را درک کند و نتایج دقیقتر و مرتبطتری را به کاربران ارائه دهد.
تا قبل از اینکه گوگل از الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) پردهبرداری کند، کرالر های گوگل قادر به تشخیص کلمات و عبارات مترادف نبودند. همچنین نمیتوانستند کلمات مشابه با معانی متفاوت را از هم تشخیص دهند (مثل شیر که هم به معنی شیر پاستوریزه است و هم به معنی شیر جنگل). گوگل برای تشخیص ارتباط کلمات با یکدیگر و معنای آنها در جمله نیاز به یک بهروزرسانی دیگر داشت. در این زمان بود که الگوریتم مرغ مگس خوار را معرفی کرد. با وجود این الگوریتم، حتی با وجود اشتباهات تایپی، تشابهات اسمی، تایپ با حروف انگلیسی به جای فارسی و ... باز هم گوگل میتواند نتایجی مرتبط با آنچه در ذهن کاربر است به نمایش در بیاورد و این خود پیشرفت بسیار بزرگی محسوب میشود.
بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم های گوگل و نقش آن ها در رتبه بندی سئو
علت نامگذاری الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟
مرغ مگس خوار به سرعت در بال زدن و دقت در ایستادن در یک محل ثابت هنگام بال زدن مشهور است. این دو ویژگی (سرعت و دقت) گوگل را بر آن داشت تا نام الگوریتم جدید خود را مرغ مگس خوار بگذارد. الگوریتم مرغ مگس خوار از نظر دقت رشد چشمگیری به نتایج جستجو داد، به طوری که با درک قصد و نیت کاربر از عباراتی که سرچ کرده، مرتبطترین نتایج را برای وی به نمایش درمیآورد، حتی اگر کاربر اشتباه تایپی داشته یا با زبان محاوره تایپ کرده باشد. در عین حال تمام این امور با سرعتی مانند قبل و حتی سریعتر انجام میشد.
چرا الگوریتم مرغ مگس خوار مهم است؟
الگوریتم مرغ مگس خوار، تغییرات زیادی در الگوریتم های جستجوگر گوگل به وجود آورد. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل باعث شد که تمرکز از روی بررسی تک تک کلمههای سرچ شده برداشته شود و گوگل نتایج بهتری را برای سوالات یا عبارات طولانی نشان دهد. مثلا اگر الآن عبارت "از کجا میتوانم بفهمم سایتم چند نفر بازدید داشته؟" را جستجو کنید، گوگل به سراغ صفحههایی میرود که جواب سوال شما را دارند ولی تا قبل از این ممکن بود که نتواند درک درستی از مفهوم سوالی که میپرسید داشته باشد و ممکن بود به دنبال صفحههایی بگردد که شامل سوال شما بود و نه جواب! در واقع به بیان دیگر، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، باعث شد تا گوگل معنی عبارات جستجو شده را بفهمد و نتایج دقیقتری را به ما نشان دهد.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار میکند؟
قبل از معرفی مرغ مگس خوار، گوگل بیشتر به کلمات کلیدی تک تک توجه میکرد. اما مرغ مگس خوار فراتر از این عمل میکند. این الگوریتم با استفاده از گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی، به دنبال درک معنای کلی عبارت جستجو است. به عبارت دیگر، مرغ مگس خوار سعی میکند بفهمد که کاربر واقعاً چه میخواهد.
گراف دانش گوگل یک پایگاه داده عظیم است که اطلاعاتی درباره افراد، مکانها، چیزها و مفاهیم مختلف را در خود جای داده است. این الگوریتم با استفاده از گراف دانش، ارتباط بین کلمات و عبارات مختلف را درک میکند و میتواند نتایج جستجویی را ارائه دهد که به طور مستقیم به هدف کاربر مرتبط باشند.
جستجوی معنایی نیز به گوگل کمک میکند تا معنای کلمات را در متن درک کند و ارتباط بین کلمات را تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر شما عبارت "بهترین رستوران ایتالیایی در تهران" را جستجو کنید، مرغ مگس خوار متوجه میشود که شما به دنبال یک رستوران هستید و این رستوران باید ایتالیایی باشد و در تهران واقع شده باشد.
یکی از مهمترین تغییراتی که در این الگوریتم ایجاد شد تمرکز بیشتر بر سرچ محاورهای بود. گوگل بر این عقیده است که مردم کمتر به زبان رسمی و با کلیدواژههای کوتاه سرچ میکنند و اکثراً آنچه در ذهنشان است را به زبان محاوره و به صورت یک سؤال یا جمله طولانی گوگل میکنند. به همین منظور گوگل به جای اینکه به معنای تک تک کلمات در یک عبارت توجه داشته باشد به معنای کل عبارت توجه دارد.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چه تأثیری در نحوه جستجو کاربران میگذارد؟
با وجود این الگوریتم، کاربران کافی است در مواردی که اسامی مشابه برای موضوعات مختلف وجود دارد، عبارت مورد جستجو را با توضیح بیشتری تایپ کنند. برای مثال اگر به دنبال خرید بلیط تئاتری با نام کمدی الهی هستند، با توجه به اینکه کتابی با این نام نیز وجود دارد و حتی شاید دکلمه یا فیلمی هم با همین نام در اینترنت قرار گرفته باشد، کاربر باید حتماً از کلمه «تئاتر» در جستجوی خود استفاده کند. به علاوه با وجود الگوریتم مرغ مگس خوار، کاربران قادرند به زبان عامیانه نیز سرچ کرده و نتایج مرتبط دریافت کنند. چراکه از این پس گوگل قادر است بین کلمات ارتباط معنایی برقرار کند و از این طریق معنای کلماتی که تا کنون سرچ نشدهاند و با آنها برخورد نداشته را نیز متوجه شود.
تغییراتی که الگوریتم مرغ مگسخوار در نتایج گوگل ایجاد کرد:
- نتایج دقیقتر و مرتبطتر: با درک بهتر معنای عبارتهای جستجو، مرغ مگس خوار نتایج دقیقتر و مرتبطتری را به کاربران ارائه میدهد.
- جستجوی صوتی بهتر: این الگوریتم به بهبود جستجوی صوتی کمک کرده است، زیرا گوگل میتواند عبارات پیچیده و طولانی را بهتر درک کند.
- جستجوی معنایی: مرغ مگس خوار به گوگل کمک کرده است تا جستجوی معنایی را بهتر انجام دهد و نتایج جستجویی را ارائه دهد که به معنای واقعی عبارت جستجو نزدیکتر باشند.
- کاهش اهمیت کلمات کلیدی: با توجه به اینکه مرغ مگس خوار به دنبال درک معنای کلی عبارت جستجو است، اهمیت کلمات کلیدی به تنهایی کاهش یافته است.
الگوریتم مرغ مگس خوار روی سئوی سایت چه تاثیری دارد؟
وقتی گوگل بتواند معنای عبارات را از طریق کلماتی که در اطراف آن آمده تشخیص دهد، دیگر مجبور نیستید برای کلیدواژهای طولانی هم چون «پشهها در شب کجا میروند» عین همین عبارت را چند بار در متن تکرار کنید. به این ترتیب میتوانید تنها با نوشتن یک متن روان و طبیعی، برای کلیدواژههای طولانی نیز رتبه بگیرید. علاوه بر این، مرغ مگس خوار با درک ارتباط بین کلمات، به کشف ارتباط بین عبارت جستجو شده و سایتهایی که کاربر کلیک میکند نیز میپردازد و به این ترتیب به قصد و نیت کاربر از سرچ هر عبارت پی میبرد. با توجه به این موضوع از این پس مدیران وبسایتها باید در تولید محتوا به نیت کاربر از سرچ کلیدواژه مورد نظر توجه داشته باشند و محتوایی تولید کنند که برطرفکننده نیازهای وی باشد.
جمع بندی
اکنون که با تغییرات گسترده گوگل در الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا شدید، سبک و سیاق تولید محتوای خود را تغییر دهید. به سمت تولید محتوا با کلیدواژههای طولانی و متنهای خودمانی روی بیاورید. از عبارات هممعنی و مترادف کلیدواژه در متن استفاده کنید و صدالبته فراموش نکنید در هنگام تولید محتوا نیت و هدف کاربر را در نظر گرفته و هیچ سؤالی را در ذهن کاربر بیپاسخ باقی نگذارید.
در مورد الگوریتم های دیگر گوگل بخوانید: