حتما برای شما هم مثل خیلیهای دیگر همیشه این سوال وجود داشته که طول محتوای متنی باید چند کلمه باشد و برای سئو محتوای طولانی بهتر است یا محتوا کوتاه. درباره این موضوع هم نظرات مختلفی وجود دارد و بررسیهای متعددی انجام شده است. امروز میخواهیم بیشتر به موضوع طول محتوا در سئو و اهمیت محتوای طولانی بپردازیم.
طول محتوا چقدر در سئو اهمیت دارد؟
همانطور که میدانید برخلاف تصور خیلیها که صرفا دنبال ترفندهای سئو برای نتیجهگیری سریع هستند، ولی بهینهسازی رتبه سایت در موتورهای جستجو چیزی جدای محتوا نیست. به همین دلیل گوگل و دیگر موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای محتوا قائل هستند. طول محتوا در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه نشان میدهد تا چه اندازه براساس اصول محتوای سئو شده و متناسب با نیاز کاربر پیش رفتهاید. در این خصوص در مقاله تولید محتوا و سئو بیشتر توضیح داده ایم.
چرا طول محتوا برای سئو سایت مهم است؟
از آنجایی که در سئو هدف اصلی جذب مخاطب و هدایت او به سمت سایت است، در نتیجه هر چیزی که باعث رضایت مخاطب شود ارزشمند است. به همین دلیل طول محتوا برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد. یعنی وقتی مخاطب دنبال مطالب تخصصی و جامع میگردد، بدون شک باید محتوای بلند و حرفهای ارائه کنید و اگر صرفا دنبال موضوعی خاص بود و میخواست سریعتر به خواستهش برسد برای او یک مطلب کوتاه و کاربردی منتشر کنید.
از سوی دیگر اگر نیاز نباشد محتوای طولانی بنویسید یا مشخص شود به صورت غیرطبیعی آن را طولانی کردهاید، قطعا نتیجه خوبی نمیگیرید. یکی از دلایل نوشتن محتوای باکیفیت و طولانی این است که کاربر بیشتر در سایت شما میماند و در نتیجه نرخ پرش کمتر شده و میزان حضور در صفحه افزایش پیدا میکند.
ضمن اینکه طول محتوا در موارد دیگری چون لینکسازی، استفاده از المانهای تصویری، سئوی داخلی و... نیز موثر است. و در آخر اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته محتوای طولانی نتایج بهتری میگیرند.
آیا طول متن در کسب رتبه بهتر تاثیرگذار است؟
معمولا نتایج بررسیها نشان داده بیشتر رتبههای برتر گوگل مربوط به مطالبی است که طولانیتر هستند و البته جستجوی بیشتری هم دارند. مطالب طولانی، تعامل، زمان ماندگاری و بکلینکهای بیشتر و بهتری دارند. بدون شک الگوریتمهای گوگل مانند رنک برین در این بخش نقش مهمی دارند. محتوای طولانی معمولا بیشتر به اشتراکگذاشته میشوند، نکات کاربردی بیشتری دارد، اثرات طولانی مدت آن برای سئو بهتر است، نرخ کلیک بهتری دارد و باعث کاهش نرخ پرش میشود.
البته به این معنی نیست که مطالب کوتاه نمیتوانند رتبه خوبی بگیرند. اگر محتوایی براساس اصول سئو و مطابق با نیاز کاربر نوشته شده باشد، میتواند رتبه خوبی بگیرد، حتی اگر تعداد کلمات آن خیلی زیاد نباشد. به عنوان مثال یک مطلب 300 تا 400 کلمهای هم میتواند درتبه یک گوگل باشد.
ناگفته نماند تعداد کلمات خیلی هم برای گوگل مهم نیست و در واقع عملکرد محتواست که اهمیت دارد. این تحقیقات نیز صرفا توسط سایتهای معتبر انجام و نتایج آن اعلام شده است.
بیشتر بخوانید: بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل
طول محتوای متنی چقدر باید باشد؟
سایتهایی مانند moz یا backlinko روی تعدادی زیادی از مقالات موجود تحقیقات گستردهای انجام دادهاند و به این نتیجه رسیدهاند که بهترین رتبهها مربوط به مطالبی با طول 1800 تا 2500 کلمه است. برایان دین مدیر سایت بکلینکو این عدد را مشخصا به طور متوسط 1890 کلمه عنوان کرده است.
البته نظر دادن در این بخش نیز کاملا تجربی است. بسیاری از افراد معتقدند یک پست بلاگ نباید کمتر از 500 یا 600 کلمه باشد و بررسیها نشان داده چنین مطالبی نمیتوانند رتبه خوبی بگیرند. البته اینکه وضعیت رقابت در مورد کلمه کلیدی موردنظر شما چقدر باشد نیز اهمیت دارد. اگر رقابت کم باشد، میتوان امیدوار بود که با مقالات کوتاهتر نیز میتوان رتبه گرفت. ولی در مورد کلید واژههایی که رقابت سختی دارند، مطالب جامع و طولانی عملکرد بهتری نشان دادهاند.
همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، برای مشخص کردن تعداد کلمات عوامل زیادی را باید در نظر گرفت و این کار را باید به متخصصان سئو و محتوا بسپاریم.
بیشتر بخوانید: پیدا کردن کلمات کلیدی
محتوای طولانی و کسب بکلینکهای بیشتر!
همانطور که میدانید گرفتن بکلینکهای باکیفیت یکی از اصلیترین مواردی است که در سئوی خارجی سایت موثر است. براساس تحقیقات و تجربه ثابت شده است محتوای طولانی که تعداد کلمات بیشتری دارند، بکلینکها بهتر و بیشتری میگیرند. معمولا این نوع مطالب جامع، کاربردی و جذاب هستند و همین مسئله باعث میشود بسیاری از سایتها به عنوان منبع به چنین مطالبی لینک دهند.
در جت سئو بیشتر بخوانید: سئو صفحه درباره ما و نمونه درباره ما سایت
چگونه متن طولانیتر باعث دریافت بکلینکهای بیشتر میشود؟
اما سوال اصلی اینجاست که متون طولانی چطور میتوانند بکلینک بیشتری بگیرند؟ با توجه به مواردی که در قسمت قبل اشاره کردیم، مطالبی که بالای 1500 کلمه هستند، بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند و منابع محتلف آنها را به عنوان مطلب جامع و موثق در نظر گرفته و به آن لینک میدهند. از سوی دیگر زمانی که مطالب طولانیتر هستند از سمت شبکههای اجتماعی نیز بک لینک بیشتری دریافت میکنند.
در شبکههای اجتماعی به دلیل ماهیتی که وجود دارد نمیتوان مطالب جامع و کامل قرار داد و به همین دلیل کاربران برای پیگیری ادامه مطلب و دریافت اطلاعات کاملتر، دنبال محتوای طولانی هستند.
جمع بندی
گوگل مشخصا اعلام نکرده است که برای رتبهبندی مطالب در صفحه نتایج جستجو به تعداد کلمات اهمیت میدهد. اما چیزی که براساس تجربه و تحقیقات سایتهای مختلف به دست آمده میبینیم که محتوای طولانی رتبه بهتری میگیرند. از طرف دیگر یکی از ارزشهای تولید محتوای طولانی این است که بک لینک بیشتری دریافت میکنند و بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند. بهتر است اولویت شما روی انتشار محتوای باکیفیت و کاربردی باشد و براساس نیاز کاربر طول محتوا را در نظر بگیرید.
برای آنالیز سئو سایت خود می توانید با نصب اکستنشن سئو جت سئو مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. به لینک زیر مراجعه کنید و به مدت 7 روز رایگان از امکانات جت سئو استفاده کنید: